IT MAKES ME SICK!

Hei igjen, darlings♥

Jeg fikk mannen med meg ut p vift til slutt, og vi har i dag hygget med deilig lunsj p Renaa. Det som var mindre hyggelig var overfylte Stavangergater med jenter kledd i pels. Er dere klar over at jeg i dag telte s mange som 32 ekte pelskrager? Og dette kun i lpet av et par timer!

Det er tilsynelatende flere pelstilhengere her i Stavanger enn i hovedstaden, og jeg merket at jeg ble bde uvel og i svrt drlig humr, av se en haug av jenter trippe stolt rundt i sine nye jakker fra Canada Goose og Parajumpers.

Jeg prver forst hvordan det kan vre ok for dere jenter (og gutter, det var noen av dem ogs) sprade rundt i Canada Goose og PJS. Hvordan kan det fles ok ha p seg en jakke hvor pelsen kommer fra et dyr som er drept KUN fordi at DU skal se "fin" ut!?!? Fles det bra? Er det virkelig s forbanna enkelt bare ignorere den grusomme sannheten?



Pelskragen p jakker fra bl.a Parajumpers og Canada Goose,kommer ofte fra dyr som er fanget i feller. Disse fangstmetodene er blant de mest grusomme. USA, Canada og Russland tillater bruk av snarer som kan fange pattedyr rundt beina eller halsen. Heldigvis er dette strengt forbudt i Norge, da det anses som dyreplageri. Disse landene tillater ogs bruk av fotsaks, en fangstfelle som klapper sammen rundt beina p dyret og forrsaker grusomme smerter.

Dyr som fanges i snarer eller fotsakser kan bli liggende og lide lenge fr de blir avlivet med en klubbe eller skudd mot hodet. Disse fangstmetodene foretrekkes fordi de ikke skader pelsen til dyret, og det er denne pelsen som pryder jakkene deres. Dere vil gjerne ikke tro det, men dere er faktisk ansvarlige for disse stakkars dyrenes dd. Jo flere som gr rundt i slike jakker, og som kjper dem, dess flere dyr blir drept. Og NEI... Det hjelper ikkeom jakken alleredeer produsert... Gr du med pels, viser du fingern til dyrevelferd! S enkelt er det bare, og jeg blir rett og slett kvalm.

Vi kan ikke lenger se den andre veien, og jeg oppfordrer dere til se denne helt forjvlige videoen, som viser fellefangst slik det foregr i bl.a USA og Canada. Jeg sitter her og hylgriner etter ha sett denne vidoen. Jeg er helt knust, og jeg mister all tro p oss mennesker nr jeg ser hva vi kan vre i stand til gjre, bare for at vi skal se "fresh" ut, og holde oss varme nr gradestokken kryper under null.


//Video og fakta hentet fra dyrevern.no

Jeg lurer p om det er mangel p kunnskap som gjr at man kan vre s ignorant og samvittighetsls. Det m jo ha noe med det gjre, eller? Eller er enkelte bare s blyd, at de p tross av kunnskap om den grusomme pelsdyrnringen, kan vrei stand til kle seg i ekte pels!?

Jeg fatter det bare ikke, og jeg vet ikke hva mer jeg kan gjre enn skrive gjentatte innlegg om dette temaet, for i hvert fall prve f folk til forst.Jeg fler meg s hjelpels. Jeg blir s forbanna trist, og jeg makter ikke se n pelskrage til.

Sees senere♥

94 kommentarer

charlotte o.

28.12.2015 kl.16:59

Bra se at du ikke stopper dele dine meninger om pels. Jeg sttter deg 100% p dette emne! St p og kjemp videre for dyrene! De har ikke gjort noe gale, s det er synd de blir drept for pelsen...

28.12.2015 kl.17:01

Jeg sttter deg, men syns samtidig at det er uvesentlig dra inn merkevesker i denne debatten

28.12.2015 kl.17:05

Bor selv litt utfor Stavanger, og fler at alle jenter har Canada goose eller parajumper. Skal vedde p at minst halvparten av alle jentene p skolen min(med rundt 1500-2000 elever) har snn jakke, og jeg forstr ikke hva de tenker med.. Kommenterte ogs det forrige innlegget du skrev om pels, om at hvis jeg sier noe om hvor jvlig mange av disse dyrene har det, mener de at det ikke har noe si da jakken allerede er produsert. Men HALLO?! Hvis ingen hadde kjpt de jakkene, ville det heller ikke blitt produsert flere.. Har sett den videoen fr, og klarer virkelig ikke se den igjen. Stakkers dyr! Hper folk kan pne ynene og skjnne hvor jvlig disse dyrene har det!

Hper du slipper se flere jenter med pels og at du fr en fin kveld❤️ klem fra en pelsmotstander

StyleConnection

28.12.2015 kl.17:09

Anonym: Enig med deg.. Jeg ble s sint og revet med, men har tatt bort avsnittet da fokuset br ligge p pelsdyrdebatten. Takk for engasjementet <3

Mie

28.12.2015 kl.17:09

Tusen tusen takk for at du er s i mot pels, Kristin, og for at du bruker stemmen din til dele budskapet - du nr ut til s mange! Kan du lage et innlegg om noen FINE varme jakker uten pels? Hvilke jakker bruker du nr det er minusgrader? Kos deg videre i Stavanger <3

Lise Lotte

28.12.2015 kl.17:09

Blir faktisk litt lei meg av se at du skriver at du blir uvel av mennesker som gr med pels. Det er sikkert mange av dine lesere som gr med pels, betyr det at de er fle mennesker selvom? Betyr det g med pels at man hater dyr? Kjttindustrien er jo like ille. Folk er ikke like klar over det fordi det ikke er like hypet opp i media. Jeg, personlig, syns det ikke er helt greit skulle hate pels over alt p jord, men spise en billig biff p fredager for 20kr fra Joker. Det er jo like ille. Billig kjtt -> press p bonden -> raskere oppfostring av dyret = mer fr -> tvangsfring -> drlig dyrevelferd, men billigere kjtt.

Syns egentlig at folk skal f g som de vil, man skal ikke dmme noen utifra hvordan man kler seg. Ja, man br bli mer bevisst om hvor bde pelsen og kjttet kommer fra og ja, absolutt skape dyrevelferd, slik at alle dyr har det bra.

Det at man gr med pels, eller spiser kjtt, gjr ikke noen automatisk til en dyrehater. Jeg er ganske sikker p at mange er klar over hvordan ting virkelig er. Lsningen er vel kutte ned p alt, vi har et enormt forbruk som ikke ligner grisen.

Det er mine meninger, og folk m gjerne hate meg for det jeg sier. Ikke alle kan vre enige. Kanskje noen syns jeg er dum og teit. Kanskje folk blir uvel av se p meg. Jeg er ikke et drlig menneske selv om jeg gr med pels eller spiser kjtt.

VILDE

28.12.2015 kl.17:16

Jeg eier selv to jakker med pels og det er ikke noe jeg er srlig stolt over. Er noen r siden jeg kjpte de n, men jeg bruker begge to fortsatt. Jeg ville derimot ikke kjpt meg en jakke med pels igjen, ettersom at jeg i etterkant har blitt mer opplyst over hvordan pelsindustrien foregr. Jeg har ftt en del kunnskap fra blant annet blogger, s jeg synes det er veldig fint at du engasjerer deg i dette. Dere bloggere kommer ut til sinnsykt mange mennesker og kan ha en stor pvirkningskraft, s det gjr meg veldig glad se at du bruker posisjonen din til f folk til tenke seg litt om.

Jeg fler meg p en annen side litt dobbelmoralsk som sier at jeg er helt enig i det du skriver og at jeg ikke ville kjpt ekte pels igjen, ettersom at jeg fortsatt bruker vinterjakkene mine med pels... Men det er tross alt det jeg mener. Det sitter litt langt inne skulle g kjpe meg en ny vinterjakke og kaste bort de jeg allerede har, men jeg tenker heller fremover og sier at jeg aldri kommer til kjpe noe likende igjen. Men jeg kan rlig talt si at jeg fler meg litt dum nr gr rundt i en jakke med pels p hetten, for jeg synes jo ikke noe om det. Heldigvis synes jeg det virker som om det er flere som er mot pels n enn det var for noen r siden, til tross for at Canada Goose og Parajumper har blitt skoleuniform blant dagens fjortiser...

Miriam

28.12.2015 kl.17:18

Jeg er veldig enig i synspunktet ditt, men jeg m si jeg ogs stusset over at du dro inn Michael Kors. Hva har dette med pels gjre, liksom? Jeg eier Michael Kors-effekter selv, og jeg har da alt i mot pels likevel.. Alt negativ m liksom relateres til Michael Kors/designervesker til tider, og det synes jeg er litt merkelig.

Klem til deg

emilie

28.12.2015 kl.17:19

Er s enig med deg. Jeg sitter griner n etter ha sett den. Skjnner ikke hvordan det er fysisk mulig for et menneske g med pels nr de vet hvordam det er. Blir s kvalm.

StyleConnection

28.12.2015 kl.17:19

Lise Lotte: Heia Lise Lotte <3 Takk for engasjement. Jeg er fullstendig klar over at mange av mine lesere mest sannsynlig gr med pels, men selvom de er mine lesere, blir det ikke mer ok av den grunn. Jeg blir faktisk uvel.. Skikkelig drlig, og det er trist se at du blir lei deg av lese dette. Jeg kan ikke la vre uttrykke mine flelser i fare for sre noen, for dette med pels er bare IKKE ok i mine yne, uansett hvem som brer den.

Jeg vet at kjttindustrien er minst like ille, om ikke verre, og jeg manner meg opp til ta et dypdykk i denne ogs. Ved tilegne meg denne kunnskapen, vet jeg at jeg ikke kommer til vre i stand til rre verken kyllingfilet eller bacon, og jeg har rett og slett vrt feig og ikke klar til ta dette steget. Snart.. Veldig snart!

Klem til deg

Henriette

28.12.2015 kl.17:19

Skulle til si det Lise Lotte sier over her. Jeg eier blant annet en nedarvet pelslue fra Russland, og jeg bruker den ofte nr det er minus grader ute. Jeg hadde aldri i verden kjpt en canada goose e.l. men jeg er forferdelig glad i lua mi. Vil du si jeg er et grotesk menneske fordi jeg ikke brenner den?

Miriam

28.12.2015 kl.17:20

Jeg ser selvflgelig n, at du har endret p det, og at andre har kommentert. Hadde gtt inn p innlegget fr det var noe srlig engasjement, og du hadde ikke gjort noen endringer. Beklager!!

Iselin HL

28.12.2015 kl.17:20

Jeg skjnner hva du sier s altfor godt... Hrregud enkelte mennesker og SPESIELT disse smpikene med pappas kredittkort som kjper disse jakkene, og den attitude'n som sier "N er jeg populr og kul for jeg har en jakke som alle andre sm f*tte tryner har. Den har ekte pels og kosta over 5k, og pappa kjpte den til meg, hehehehe" Fak u. Sorry, men jeg oppfatter ALLE med de samme (og disse) klrne som dette. HVOR mange har Michael Kors f.eks? Ja, ogs Canada Goose og hva faen er det de ikke har?... Hadde jeg ftt s mye som en av disse tingene hadde jeg vrt direkte flau over ha gtt med noe slikt. ALLE har jo det for pokker. "Skyt m i levra" sier jeg bare.

-Pissed nordlnning :*

StyleConnection

28.12.2015 kl.17:21

Miriam: Ingenting si beklager for, kjre deg... Det er jeg som skal si sorry for at jeg ble litt grepet i yeblikket. Klem klem

B

28.12.2015 kl.17:24

Hei kristin! Frst m jeg si at du er den tffeste kuleste dama i universet! herregud du lyser opp hverdagene med fargerike, artige innlegg like mye rrer det meg lese de mer serise innleggene dine! Du skuffer aldri!! Ikke et innlegg har jeg lest for s tenke " neeeeh dette var ikke s bra" skjer bare ikke! :D

de superfreshe klrne dine har ftt kleskapet til smile! Takk for at du er du :D

Men selv om du er en av mine strste inspirasjoner og forbilder er det jo ogs noe jeg ikke er enig i!

Denne posten gir meg litt delt meninger... Jeg er sykt enig om det at mennesker kjper pels og jakker bare pgrunn av merker og hva som er "in" er ufattelig flaut og trist. De sjekker ikke opp hvor pelsen kommer fra og hvordan dyrene har hatt det...

Er selv oppvokst p grd dyr er livet! Tler ikke se noen dyr ha det vondt! Men jeg er s heldig ftt oppleve en skikkelig pelsdyrfarm det er jeg s glad for... Der s jeg at alle dyra var friske, fikk nok mat tilgang p drikke! Jeg vet at ikke alle steder er snn men jeg er pen for at noen folk kjper pels. Men da skal det vre kjpt fra en farm hvor folk har vrt sett.. en pels som er kun din unik...

Vet jeg sikkert skriver langt uforstelig. Er bare veldig opptatt av at ikke alle som holder p med pelsdyr er s grufulle som videoer p nett :)

Tilslutt vil jeg sende en stor klem til deg for at du tar opp et viktig tema p en veldig seris mte :) ha en fin kveld :)

Johanne Underdal

28.12.2015 kl.17:36

Hei! Jeg er s enig med deg! Ser mange reagerer p at du drar inn Micheal Kors (ikke at jeg kan se hvor du har skrevet det..), men du har uansett helt rett. Micheal Kors, og de fleste andre store designere, blant annet tester p dyr. I tillegg bruker de skinn i sine varer, og den som tror at skinnet kommer fra dyrene vi spiser, tar grundig feil. Dyr dr ogs for skinn. Kjp heller derfor Stella McCartney som verken bruker pels eller skinn i sine kolleksjoner!

28.12.2015 kl.17:38

Hva synes du om at dennis driver kontaktet vilde Emilie Molden hele tiden? Blir du ikke litt nervs nr han driver skriver til henne at han vil ha henne og om hun vil komme osv?

Lise Lotte

28.12.2015 kl.17:38

Vil bare presisere at jeg ikke p noen mte mente vre ekkel mot deg eller noen andre. Ville bare si litt om hva jeg tenkte. Du er en skikkelig fining Kristin, og det gr ikke en dag uten at jeg leser det du poster p bloggen din. Ble bare engasjert. Ikke mente jeg at du skal ta hensyn til alle, ville bare belyse at man ikke trenger vre et drlig menneske selv om man gr med pels eller spiser kjtt <3 Man skal som sagt f ha sine meninger og det respekterer jeg deg for.

Nora

28.12.2015 kl.17:44

Hei Kristin

Frst og fremst vil jeg bare ai at jeg er fullstendig enig med alt du skriver. Selv bor jeg i Stavanger og eier ingenting med pels p. Har lenge vrt utrolig motstander av pelsbruk. Det med at du sier at det er flere som bruker pels her enn i Oslo tviler jeg ikke et sekund p. Her gr alle etter "moten" og jenter bruker det jenter flest gr med. I Oslo vil jeg tro at flere og flere begynner f sin egen stil. Hper vi gjr det i Stavanger ogs snart slik at vi kan f en slutt p det grusomme pelsbruket vi har idag. Helt ufattelig og det er kun en liten andel som forstr hvor jakkene deres kommer fra.

Eline

28.12.2015 kl.17:45

Syns det er kjempeflott at du er imot pels! bra at du bruker bloggen p dele et viktig budskap. Men jeg lurer p hva du tenker om skinn? Pelsdiskusjonen har ftt utrolig mye oppmerksomhet men fler svrt f skjnner at skinn er like galt.

Eline

28.12.2015 kl.17:47

M bare presisere at jeg ikke mener hakke p deg for jeg syns du gjr en kjempebra jobb med ta dette opp. Er utrolig mange som er uvitende det er viktig belyse problemet istedenfor ignorere det.

28.12.2015 kl.18:02

spiser du kjtt?

Cecilie Engelsen

28.12.2015 kl.18:16

Helt enig med deg! S flott at du setter fokus p dette! :)

Guro

28.12.2015 kl.18:18

Fullstendig enig! Takk for at du tar opp dette gang p gang! Folk trenger f hre det, pelsdyrnringen er avskyelig!! Ser flere skriver at kjttindustrien er like ille, og uten at jeg har satt meg inn i det, s m jeg si meg uenig! S lenge vi kjper norsk kjtt, produsert i Norge, s tror jeg vi kan fle oss ganske trygg p at dyrene har det ganske bra i forhold til andre steder i verden! Vi har heldigvis ganske strenge lover og regler i Norge nr det kommer til matproduksjon :) kjper vi i tillegg kologisk mat, er det enda bedre ;)

Anonym

28.12.2015 kl.18:36

Pelsindustrien er grusom, ingen tvil. Jeg sttter ikke pelsdyroppdrett, men likevel brer jeg en jakke med ekte pels p kragen. (Ikke av de merkene du nevnte ovenfor) Hvorfor lurer du sikkert. Jo, jeg fikk den i gave av stemmemormoren min som hadde kjpt den til seg selv. Hun fant ut at den ikke passet s godt og ga den derfor til meg. Da jeg fikk den s jeg ikke at det var ekte pels. Tro det eller ei, jeg gikk med den lenge fr jeg skjnte det. Som student uten jobb og ikke veldig rike foreldre er jeg takknemlig for det jeg fr og bruker derfor fortsatt jakken. Jeg har for yeblikket ikke mulighet til kjpe meg en ny. Selvflgelig er det dumt av meg g med denne jakken, det er jeg fullt klar over. Likevel m jeg ha noe som varmer og jeg velger derfor bruke den. Kall meg gjerne falsk, egostisk og samvittighetsls, men vit at jeg ikke nsker det skal vre snn. Hver dag jeg bruker den er jeg redd for f ekle kommentarer, dritredd faktisk 😏 Neste gang jeg skal kjpe meg jakke skal den SELVSAGT vre uten pels, vr du sikker. Dyr burde ikke lide for at vi skal pynte oss 😢 Ha en fin kveld Kristin og dere andre skjnne der ute ❤️

28.12.2015 kl.18:36

Jeg blir s hinsides provosert av dere som drar inn kjttindustrien. JA. Kjttindustrien er grusom. JA. Pelsindustrien er grusom. Det er s mye dyremisshandling i verden at jeg ikke vet hvor jeg skal starte en gang, men kan dere ikke for en gangs skyld vre glad ho bryr seg om pelsindustrien? Hvorfor er det snn at s fort noen kjemper mot en ting, s blir de klaget p fordi de ikke setter fokus p andre ting? Jeg startet med bry meg om pelsindustrien fr jeg gikk videre til kutte ut kjtt. Alle m starte et sted og alle har ulike grenser p hvor langt de vil g. Kan ikke folk for en gangs skyld ta en saklig diskusjon istedetfor blande inn andre industrier?

N er det mange r siden jeg var en av dine engasjerte lesere, Kristin. Men fy sren s lykkelig det gjr meg at du tar opp dette. Jeg blir s stolt.

StyleConnection

28.12.2015 kl.18:44

Anonym: Jeg forstr selvsagt at det ikke er bare-bare kjpe ny jakke, men er det ikke mulig ta av pelsen fra kragen/hetten? Det ville i hvert fall gjort saken litt bedre, og det ville kanskje fles bedre for deg g med den. Klem

28.12.2015 kl.18:45

Hva med din knall rosa MARC BY MARC JACOBS veske som er laget i ku skinn , its make no sense???

Josefine Fevang

28.12.2015 kl.18:45

synes pelsindustrien burde bli forbudt i Norge. Dynes det er helt forferdelig.

www.josefine.blogg.no

StyleConnection

28.12.2015 kl.18:53

Anonym: Hadde jeg satt meg inn i kjttindustrien ville jeg nok hatt et annet syn p bruk av skinn. Som jeg skriver over her, s er dette noe jeg enda ikke har vrt tff nok til ta fatt p, men noe jeg skal sette meg inn i veldig snart. Nr det gjelder bruken av kuskinn, s brukes hele kuen - bde til produksjon av klr/inrerir/sko, og mat. Kuen drepes ikke kun for de f hrene p toppen av hodet, skjnner du hvor jeg vil? Det er en viss forskjell, selvom det absolutt ikke er noe alright at dyr under noen som helst omstendigheter skal lide for oss mennesker.

ALLE monner drar.. Jeg velger tro at jeg gjr en forskjell for hver gang jeg tar et valg som sttter dyrene. Folk flest er s inn i satans opptatt av at man M GJRE ALT RIKTIG, noe som er helt umulig. Ingen i verden gjr ALT riktig, men alt hjelper.. Hver minste lille ting hjelper.. Klem til deg

Ella

28.12.2015 kl.19:00

Hva syns du om plagg som har pels fra dyr som ikke er blitt mishandlet og drept p en ille mte? Lurer p om du synes det er ille ogs? Selv bruker jeg ikke pels, men faren min har faktisk en lue laget med revepels, og den er utrolig deilig, fin og har veldig god kvalitet. Bestefaren min lagde den frst til seg selv fr pappa arvet den. Denne reven led ingenting og ble ikke holdt fanget, fr den dde. Hva er din mening om det?

Jeg mener overhodet ingenting vondt mot det du sier og mener, men jeg bare lurer p hvordan du ser p dette med pels p denne mten. (Selv jeg vet at du snakket om disse jakkene)

nsker deg en fin kveld, lover at jeg aldri skal skaffe meg en slik jakke:)

Rebecca

28.12.2015 kl.19:01

kan ikke si hvor enig jeg er med deg, og synes det er helt supert at noen tar skriver om det!!! var med i fakkeltog mot pels her i Trondheim for litt siden, og synes det snart burde bli forbudt med pelsdyr-industri her i Norge, selv om vi kanskje ikke legger ut feller i skogen her i Norge, men det er akkurat ikke s veldig mye bedre for dyrene sitte i et trangt og skittent bur hele livet sitt!!!! skal ikke dyrene ha et verdig liv, tror ikke at de som gr med ekte pels hadde likt sitte i et lite skittent bur resten av livet sitt!!!!

m bare si igjen at det er helt supert at du skriver om det her og du m ha en kjempe fin kveld Kristin!!!<3

Tone

28.12.2015 kl.19:14

Spiser du Kjtt ? Spiser du egg ? Drikke du melk ?

Da burde du virkelig sjekke oppi det du spiser og drikker!!

Legger til link

https://www.dyrevern.no/landbruk/dyretransport_slakt

http://m.tonjekvamme.blogg.no/1386349949_kuer_skriker_etter_ka.html

Hper du tar deg tid til se p disse linkane !!

Benedicte

28.12.2015 kl.19:24

For svare p sprsmlet ditt: Ja, det er enkelt holde seg unna sannheten da dette emnet fortsatt er litt lite opplyst. N er ikke jeg en person som liker pels noe srlig selv, og jeg gr i alle fall ikke med det. Men helt serist synes jeg at dette innlegget lukter veldig "jeg m finne p noe skrive om som kan gi meg mer klikk, helst noe samfunnsengasjerende." Sory, jeg har egentlig sansen for deg vanligvis. Hper ikke jeg blir rangert som et netttroll n bare fordi jeg er rlig, du er jo ganske direkte i talen selv. ;)

28.12.2015 kl.19:35

Kunne ikke vrt mer enig i hva du skriver her! Bor selv i Stavanger og jeg har sitt det selv! Jeg fr vondt i magen av se p at de kan bre noe snt og s er de s stolte!

kjempe bra innlegg Kristin!!<3

Birgitte

28.12.2015 kl.19:42

TUSEN TAKK <3 Takk,for ett utrulig viktig innlegg.

Dette er et veldig aktuelt tema og aldri noen gang har s mange prosent av Norges befolkning vrt imot pels.

Det er s viktig at mennesker som er s heldig vre i din posisjon, skriver om dette. Dette nr ut til mange og spesielt de unge jentene som velger bruke disse jakkene.

Blir ogs fysisk drlig av se mennesker i ekte pels, det ble jeg senest i dag. Jeg klarer bare ikke fatte at noen frivillig velger bre rundt ett ddt dyr.

Denne saken bringer veldig mye diskusjon og krangling. De som ikke ser det jeg og du ser, mener vi bare er noen uvitende, hjernevaskede tullinger. Det har jeg ftt slengt etter meg flere ganger p sosiale medier. Dette splitter befolkningen s utrulig mye.

At noen mener at dette ikke er mishandling av dyr, kan ikke vre helt rett. De mener de har det bra og at siden de er fdt i fangenskap s vet de ikke om noe annet. Det kan jo ikke bli mer feil! De har de instinktene de alltid har hatt og de skjnner jo at dette ikke er normalt for dem! Det er ikke normalt for en rev bo i ett lite nettingbur, med en liten hylle og lekepinne. Den har ingen plasser gjemme seg, ingen varm plass ligge p. Rev og mink er skye dyr og er redd mennesker. Hvordan tror dere de har det nr mennesker kommer stikker de stygge trynene deres inntil buret. De har ingen plass springe! Fr helt vondt i meg:(

Ser noen har skrevet at de har vrt p det de kaller en bra pelsdyrfarm. Bare fordi dyra ikke er full av sr og skader,betyr ikke at de har det bra! Man kan prve tenke hvordan livskvaliteten vr hadde vrt om vi hadde blitt sprret inne p denne mten...Det er jo helt jvlig tenke p!

Nr man ser de triste yene til dyrene blir man helt delagt. Det er ikke noe livsgnist der.

Og mten dyra som blir brukt til Canada Goose og Parajumpers er ogs helt grusomt. Der ligger de fanget, fr panikk, prver alt de kan for komme seg ls, ligger pines opptil flere dager og nr det frst kommer noen mennesker er det noen onde jvler som er der for drepe dem! Og s m man ogs husker p den CG er fylt med! Gsedun fra gs som fr nappet av fjerene mens de enn lever! S blir sra sydd igjen, s er det samme igjen nr fjra har kommet ut.

Nei, mennesker er rett og slett onde. Ble ett veldig langt innlegg, men dette engasjerer meg s uendelig mye. Ikke bare pels, men ogs forsksdyr, dyr innen kjttindustrien oscv. Men skal jeg skrive om det ogs n, s blir jeg aldri ferdig!

TAKK igjen Kristin <3

28.12.2015 kl.19:44

Det er s godt se bloggere som bruker makten sin til noe! Jeg sttter deg fult ut, jeg har respekt for alle men akkurat disse folkebe forstr jeg meg ikke p. Jeg ser rett og slett p folk som bruker pels for drligere og ekle mennesker. Liker disse innleggene dine

C

28.12.2015 kl.19:51

Blir nestn komisk over at alle fle s s troffe gr rett i forsvar nr snnt her nevnes :)

Trur de fleste vet at d e idioti kjpe snnt , innerst inne ! D merkes p mtn dem gr i total forsvar og bare sier tilbake "ja men du gjr d , d, minst like ille"

E d bra g me pels? Nei

E d bra spise kjtt? Nei

Men man m begynne en plass vertfall

man kan iallefall la vr kjpe jakke som har pels nr alle vet kordan d e med dem !

En vakker dag kansje folk lar vr spise kjtt ogs , men d e enda en del steg ta!

F

28.12.2015 kl.20:18

Arvet nettopp en fin pelskpe fra bestemor som er veldig gammel, mener du at jeg skal kaste den? Hadde aldri kjpt ekte pels selv, men hadde du blitt like "uvel" om jeg gikk med en kpe jeg hadde arvet?

Veronica H

28.12.2015 kl.20:50

DETTE ER GRUNNEN TIL AT NETTOPP DU ER FORBILDET MITT, KRISTIN! Jeg virkelig elsker at du skriver innlegg p innlegg og setter lys p hvor grusom pelsindustrien er!! Er utrolig mange som M f yner opp og f mer kunnskap om hva som egentlig skjer med de stakkars dyrene!! Jeg gikk selv i NOAHS fakkeltog mot pels og er ufattelig opptatt av dyrevelferd! TUSEN HJERTELIG TAKK til gode deg som bryr deg og bruker din viktige stemme! INGEN FORTJENER D FOR MOTE!

Sofie

28.12.2015 kl.20:59

Hei, jeg vil bare minne om at noen pelskrager, f.eks. fra Norrna(som jeg selv bruker) eller norske Amundsen, kommer med jaktsertifikat, dette er alts bare "rester" fra jakt:)

Beate

28.12.2015 kl.21:08

Jeg har vrt fast leser av bloggen din lenge og jeg liker bloggen din godt.. Men, jeg ble ganske provosert og irritert nr jeg leste dette innlegget! Snakk om henge ut folk! Sikkert mange av dine lesere som har Canada Goose og PJ's.. Synes du skal skjerpe deg! Akkurat n ble jeg kvalm av deg..

28.12.2015 kl.21:10

Helt enig med deg. Vi fr aldri nokk fokus rundt dette med pels og skinn. Jeg hadde et lang foredrag til mamma og mormor for et par r siden, da de begge hadde kjpt seg jakker med pelskrage. De ble mildt sakt rystet da de fikk greie p hvordan denne prosessen egentlig er, og de reagerte helsigvis ikke med "jaja, vi har jo allerede kjpt dem" som de fleste gjr, men de tok av pelsen da de ikke ville at andre skulle tro at de er for pels.

Syns ogs at det blir feil koble kjtt og pels. Jeg har selv prvd bli vegetarianer 3 ganger, men har endt opp med bli syk av det, selv om jeg har tatt alt av vitaminer og kosttilskudd. Sist gikk jeg ned over 25 kg p 3 mndr, mistet nesten alt hret og besvimte konstant. Var inn og ut av sykehuset ble tatt masse prver, men alt pga jeg ikke spiste kjtt. S det er ikke alle som kan overleve uten kjtt og fisk, men jeg holder det til minimalen og handler det p det lokale slakteriet og fiskebutikken, selv om det er litt dyrere!

Men personlig syns jeg det er skammelig at folk gr i pels mister faktisk mye respekt for de menneskene. Og om det er kjendiser/bloggere osv som gr med pels mister jeg fullstendig respekt! Det er ikke ok, det m folk begynne forst!

28.12.2015 kl.21:11

TAKKK, TUSEN TAKK for at du tar opp dette. Dette er grunnen til at jeg elsker bloggen din!

28.12.2015 kl.21:18

Helt enig! St p!!! <3 :DD

Linn

28.12.2015 kl.22:01

Kjempebra at du str p mot pels! Hva med reise rundt til skoler og vise frem videoer ala denne du har lagt ut? Og forklare for ungdommer hva de egentlig gr med? Ha fokus p ungdom, det er et stort marked for dem, og kanskje lettere og vende de fra pelsen enn gamle "cruela de vil". Jo tidligere folk fr inn pelsmotstand i hodet, jo bedre. Kanskje vi en gang i fremtiden kan bli kvitt pelsoppdrett og fle metoder for "fange" pels?:)

Til Stylec.

28.12.2015 kl.22:37

Hvis du frst skal ta opp dette med pelsindustrien burde du skaffe deg litt bredere kunnskap og informasjon Kristin: I kina slaktes hunder p grusomt vis. Det du ser av pelskrager p billige boblejakker eller andre klr med pels p stammer mye fra denne industrien. Anbefaler ta en titt p en video som ligger p Aylar Lie sin facebookside eller google omkring temaet. Ser at du frst og fremst er irritert p kjpere av dyre merkevarer PJ og Canada goose hvilket et ftall mennesker p verdensbasis kjper, samt at en del av pelsene stammer fra jakt ved rask avliving dvs de blir skutt. Virker lite gjennomtenkt bare angripe noen ftall brukere av disse merkejakkene, bare for du tilfeldig la merke til disse i Stavangers gater. Se litt mere videoer hvor de flr hunder levende, s tror jeg kanskje du skjnner at det er mer omfattende enn du frst antok

OL

28.12.2015 kl.22:52

Synes det er like ille med vanlige klr uten eller med pels som blir lagd p fabrikker med elendig standard, med arbeidere som tjener s lite at de nesten ikke har rd til mat - for at vi skal f billige klr p feks. HM. Sier ikke at det ikke er galt med pelsindustrien, men synes det er rart at alle skriver om pels og dyr bryr seg s mye om det, men de stakkars menneskene nede i andre land som sliter rva av seg 12 timer til dagen for lage gensere som selges for 150 spenn hrer vi ikke mye om..

Mari A

28.12.2015 kl.22:55

Tusen takk Kristin, for at du igjen tar opp dette temaet! Jeg er s enig, og fatter ikke hvordan folk har hjerte til kjpe ekte pels. Mange av venninnene mine, og egentlig de fleste p skolen min har jakke med pelshette, og jeg forstr ikke hvordan de kan mene at selv om de kjpte den ene jakken, s har det ingenting si, fordi jakken er allerede blitt laget. Hallo? Hvis ingen hadde kjpt pelsprodukter, ville det heller ikke blitt laget fler av dem.. Forstr de ikke hvor jvlig mange av disse dyrene har det? Jeg skjnner bare ikke hvordan de har samvittighet til g rundt i disse jakkene, blir lei meg av se p det.. En ting er hvertfall helt sikkert, jeg har alltid vrt pelsmotstander, og kommer alltid til vre det!

Hper du har en fin kveld <3 Klem fra en som ALDRI gr i pels..

28.12.2015 kl.23:08

Har du ikea mbler??? Er det bedre at mennesker i u-land skal sette liv og helse i fare for at du skal ha billige mbler? Se noen dokumentarer om det. Eller om hvordan sm unger i India og Bangladesh har det nr de sitter p svre lagre og syr singleter til 79,90kr fra HM. Det blir for dumt bare henge seg opp i en ting. Det er det enkleste i verden avst fra pels. Men hvordan er det med dundyner, dunjakker eller biff som kommenteres over. Hvor mye kjtt selges ikke, og hvor mye kastes igjen? Eller gselever?? En delikatesse som er grusom for de stakkars gjessene. Pels er en s HIMLA liten ting i forhold til andre mye strre produksjoner, og da syns jeg ( er jo et ondt menneske ) at mennesker br g frst..

Kristine

28.12.2015 kl.23:18

Men.. Jeg syntes at det blir litt urettferdig at det alltid er de med pelskrage som skal henges ut. Se deg rundt... Hvor mange poser fra H&M ser du? Hvor mange personer ser du med en plse i hnda fra Narvesen? Hvor mange med en chrispy chicken-burger fra Burger King? Alle disse tingene, eller, jeg garanterer deg, minst et plagg eller sminkeprodukt du har p deg N er like uetisk. Likevel fr vi som har Parajumper eller CG all dritten. Vanligvis liker jeg deg svrt godt, Kristin, men her syns jeg du er dobbeltmoralsk. Du kritiserer at vi som bruker CG ser forbi sannheten, men det gjr du vel selv mtp hva du skriver om din holdning til kjttindustrien? Slike innlegg er med p f alle "mot oss" fler jeg, og man blir alltid kritisert for pelsen, + stygge blikk og frekke kommentarer fra fremmede.. Men dere er jo ikke bedre selv. Det er som om morderere skulle kjeftet p voldtektsmenn for at de var s "slemme"

Emma Julie

28.12.2015 kl.23:24

Skjnner meg ikke p dette heller! Nyt kvelden :)

Ida

29.12.2015 kl.00:06

Supert innlegg!

Jeg har selv en jakke fra parajumper med pelskrage, men denne er selvflgelig ikke av ekte pels. Tror det er en av de f jakkene de har produsert med fake krage. Men nr du sier at du telte alle du s med pelskrage, vil det si at du hadde telt med meg om du hadde mtt p meg, eller ser du forskjell p fake/ekte? Det siste jeg vil bli tatt for vre er en av de som brer ekte pels...

Kristine

29.12.2015 kl.00:10

Liker veldig godt bloggen din, men syns dt blir litt dumt nr du henger ut folk som ikkje e enige me deg.. Som person har eg aldri likt dyr eller hatt medflelse te dyr. Eg forstr dt e nge du brenne for, i likhet me at eg har andre ting igjen eg brenne for. Men eg gr ikkje rondt trykke ned andre av den grunn!

Hilsen en stolt jente fra Stavanger med Canada Goose jakke :-D

Silje ML

29.12.2015 kl.00:18

S enig me det, trist se at folk fortsatt kjper de jakkene! snn som CG er det ikke bare pelsen p hetten som er galen, men ogs fjrene de bruker inne i jakken! Er bare dyremishandling de bruker for lage jakkene.. Husker selv jeg nsket meg en snn nr jeg var ynge, og vi ikke visste noe om hvordan de ble laget. Jeg takker gud n for at jeg aldri fikk og/eller kjpte meg en slik jakke!! Fysj og fy

Kristina

29.12.2015 kl.00:36

For svare p sprsmlet ditt om det er s "forbanna enkelt se fordi den stygge sannheten?", s er svaret ja. For de som ikke har satt seg inn i det s er det enkelt. For de som ikke vet hva som skjer, ikke har oppskt det pga forskjellige interesseomrder s er det enkelt.

Birgitte

29.12.2015 kl.01:10

Kristina: Du sier at du aldri har likt dyr og har ingen medflelse for dyr. Alts,hvordan er det mulig? Anbefaler deg se en film som heter The Earthlings,s kan du komme tilbake si om du fikk medflelse for dyra. Kjenner du ingen flelser for dyra etter det,skjnner jeg ingenting.

Villemo

29.12.2015 kl.01:17

DIGGER at det er bloggere som er oppmerksomme p pels og dyremishandling! Elsker bloggen din, du er herlig <33 klemm<3

Isabel

29.12.2015 kl.01:28

Herregud du er s fantastisk r. Gleder meg til du sjekker opp i kjttindustrien <3 du kommer til angre p at du ikke gjorde det fr ;) stooor klem til deg

29.12.2015 kl.02:29

For alt du vet kan det vre en vegetarianer som brer pelsjakke. Du har en veldig dobbeltmoral hvis du er s imot pels, men allikevel spiser kjtt. Det blir det samme som at en vegetarianer blir kvalm av mennesker som spiser kjtt, men har klesskapet fullt av pelsklr. Og ja alle starter et sted, men alle starter kanskje ikke samme sted som deg. Noen kan ha blitt vegetarianer, men ikke helt enda klart kvitte seg med de klrne av pels de har. Er du s mye bedre? Du burde ikke dmme s fort.

.

29.12.2015 kl.02:31

Du er et fantastisk menneske, Kristin! :)

Gudrun

29.12.2015 kl.09:12

OMG. Nok en engang en blogger som m kaste maling p de som bruker pels. Jeg kjenner at jeg blir s provosert nr snne innlegg blir lagt ut. Ikke fordi du er i mot pels, men fordi du rakker ned p de som ikke er det. Du spiser kjtt, du gr med klr fra H&M og du poster dine innlegg med smartphone. Jeg vet ikke om du har ftt det med deg, men tror det var en fabrikk i Bangladesh som brant ned.Jeg kan nevne utallige industrier som du sttter som gjr alt for tjene penger.Selvmord, barnearbeid og ekstremt drlige arbeidsforhold.Jeg syntes det er kjempeflott at du tar standpunkt og sier at du er i mot pels, det som provoserer meg er at du skriver at de som bruker pels er dumme og blyde. #hyklere

Frya B

29.12.2015 kl.09:56

Kult at du engasjerer deg for dette Kristin! Jeg er veldig enig i at pels er kvalmt og undvendig. Men skal man tenke p dyret p kragen br en tenke p fuglen inni jakken ogs. Dyr som blir drept av fornlet " se bra ut" er forkastelig. Og selv om kjttindustrien i dag er ganske ille fler jeg ikke det kan tas under samme kam. se bra ut og overleve er to ganske forskjellige ting. Jeg har gjort mye research det siste ret nr det gjelder kjtt vs veganisme, og er enda ikke overbevist om ta skrittet over. At dyr blir drept for mat er ikke galt, men det er hvordan de blir drept. Om kjttindustrien bare ble litt snillere (vell og merke ikke alle som er drlige) ville ikke dette vrt et tema engang..

Kaia

29.12.2015 kl.10:06

Du sier i en kommentar at du ikke har ftt satt deg inn i kjttindustrien enda, og ingen er helt perfekte. Allikevel sitter du og dmmer alle som gr forbi deg p gata med pelskrage. Kanskje noen av disse menneskene engasjerer seg stort p andre omrder, men at de bare ikke har hatt tid til sette seg inn i pelsindustrien enda, slik som deg med kjttindustrien. Allikevel omtaler du dem som drlige personer. Synes det er litt dobbeltmoralsk. Flott at du setter fokus p pelsindustrien, men synes du fremstr p en drlig mte nr du fordmmer mennesker du ikke vet noe om p den mten du gjr.

StyleConnection

29.12.2015 kl.11:12

Kristine: Leste jeg nettopp dette? Leste jeg nettopp at du aldri har likt dyr, eller har hatt medflelse for dem????

Karoline E.N

29.12.2015 kl.11:28

Jeg er s vanvittig glad for at du deler snne innlegg med oss! Er s absolutt enig med deg, Kristin. Nei til pels og mishandling av dyr! Jeg kan ikke se snne videor som du la ut her p bloggen din! Har ikke sjans. Blir rett og slett s lei meg og kvalm. Fr frysninger av tanken :(

J.

29.12.2015 kl.11:41

Ja og amen og hele regla! Det er S viktig at du skriver dette, og jeg er s hjertens enig i det du skriver. Det er motbydelig se all den pelsen!

Kristine

29.12.2015 kl.12:06

Eg har aldri likt dyr nei, men kan godt forst at andre gjr dt. Det e jo faktisk ikkje alle i verden som like dyr? P lik linje som at alle ikkje like se fotball eller spela fifa? Eg har medflselse for mennesker som ikkje har det bra, og som blir behandlet som drid. Men for meg s e dt forskjell p mennesker og dyr. Selvflgelig e dt ikkje greit g rundt skada dyr, men me har spist kjtt s lenge mennesket har levd osv! Nei, der e strre problemer i verden enn pelsindustrien. Som f eks krig, barnemishandling, sykdommer osv.. Me har bare ulikt fokus p problemer i verden, mitt fokus e p mennesket og det m jo ver lov :-)

Kristin

29.12.2015 kl.12:09

Synes det er s bra at du bruker bloggen din til fremme slike saker!

Jeg klarte rett og slett ikke se ferdig filmen! Den var helt grusom. Kommer til ha mareritt i flere netter!!

Synd at de aller fleste som ser disse filmene allerede er klar over hvordan det foregr og er imot pels..

Julie Arnesen

29.12.2015 kl.12:23

Jeg syntes det er svrt lite profesjonelt av deg dra alle under en og samme kam. Jeg digger bloggen din, Kristin, men ble nesten litt provosert av dette innlegget. Jeg er absolutt ikke for pels og kunne aldri kjpe noe med pels DEN DAG IDAG. Likevel har jeg en Canada goose jeg kjpte brukt som 16-ring for 5 r siden, uvitende om produksjonen og hvordan dyrene hadde det. Hadde selvsagt aldri kjpt den om den kunnskapen som er tilgjengelig idag var like enkel f tak i da jeg var 16 r. Det er denne jakken jeg har fremdeles og bruker. Det blir mange minus her i Norge og vi er ndt ha varme klr, og varme gode klr er som regel dyrt. Som student m jeg nesten bruke den jakken jeg har, da ikke konomien strekker til for kjpe en ny varm vinterjakke. Ikke alle som bruker pels er ndvendig positiv til produksjon og kan likevel bry seg om dyrs beste! Jeg elsker dyr, men jeg m nesten bruke jakken jeg har. Ikke alle som bruker pels er fle mennesker og heller ikke til bli kvalm av?

Julie Arnesen

29.12.2015 kl.12:24

PS. Syntes det er veldig fint du skriver om emne s flere blir obs p dette og ikke kjper pels i fremtiden. Men er mer mten du formulerte deg p i innlegget som ble dumt.

Helene

29.12.2015 kl.12:25

Flott at du belyser dette temaet, pelsindustrien er som du sier, helt grusom. MEN, det er ikke greit at du rakker ned p folk som bruker pels, og kaller de "blyde", "ignorante" og "samvittighetslse". Akkurat som at du velger overse informasjonen om kjttindustrien, er det sikkert mange som har det p samme mte med pelsindustrien. Du har helt rett i at alle monner drar, men snakke nedlatende om folk som bruker pels, er veldig hyklersk. Hadde du ikke gjort dette, hadde ikke den samme dobbelmoralen skint gjennom, og det hele blir litt for dumt. Som du selv sier; ingen er perfekte, og det er bra at man bryr seg om NOE. Akkurat som at du synes det er greit spise kjtt, mener mange at det er greit bruke pels - begge deler er sttte en industri som har ett forml - tilfredsstille vre menneskers behov, selv om vi fint hadde klart oss uten bde kjtt og pels.

Det er helt greit spise kjtt, og ikke bruke pels, som du jo selv sier. S st for det - ikke snakk nedlatende om folk som bare gjr n av delene, nr du faktisk gjr akkurat det samme selv. Jeg er ikke vegetarianer selv, og bruker heller ikke pels, s jeg er akkurat p samme sted som deg. Og bare for orden skyld - jeg mener ikke at du er hyklersk fordi du tar avstand fra pelsindustrien og samtidig spiser kjtt, det synes jeg er helt greit; alle monner drar. Men, snakke om de som bruker pels som om du er s mye bedre og smartere enn de, er feil synes jeg.

Lene

29.12.2015 kl.12:54

Hei! Lurer p hva du synes om bruk av fuskepels? Jeg er selv mot bruk av ekte pels. Jeg synes ogs kjttproduksjonsindustrien er ganske grusom s jeg spiser ikke kjtt. Jeg bruker derimot fuskepels, noe jeg fr mange negative reaksjoner p. Mine argumenter for ikke spise kjtt og bruke fuskepels er at det finnes s gode alternativer at man heller kan benytte seg av dem istedet for la dyr lide. Synes du det er galt bruke fuskepels?

Janne

29.12.2015 kl.13:01

😒 nok en blogger som wannabe samfunnskritisk, funker jo for SE, s forstr at du prver deg...

Nora

29.12.2015 kl.13:10

Alle innlegg mot pels er innlegg jeg liker :-) Jeg hadde selv en jakke med pelskrage, men ble kvitt den da jeg fikk vite mer om pelsindustrien. Ble kvalm av hele jakka! Det er mange andre industrier som er grusomme, men slutte bruke pels er s enkelt at hvem som helst kan og br gjre det. Som vordende mor blir jeg provosert av barnebutikker som selger parajumpers. Kvalmt spr du meg.

St p Kristin og fortsett skriv slike innlegg!

StyleConnection

29.12.2015 kl.13:14

Janne: Wannabe, faktisk... Det er nok av folk og blogger som engasjerer seg, men som ingen legger merke til da vi ikke er interessante nok for media, vet du ;) Hadde du vrt fast leser, hadde du visst hvilke saker jeg engasjerer meg for, og det p tross av hva SE mener og ikke. Er det bare henne som kal f lov til mene noe, og s skal alle vi andre som nsker si noe bli kalt for wannabe?? Guri land for en trist kommentar, Janne.

Otilie S

29.12.2015 kl.13:21

Syns det er fryktelig rart at ingen har tatt opp dyretestet sminke. De er raske med dra opp kjttindustrien, men kutte ut kjtt er et stort steg. Det pvirker faktisk hverdagen. Men kutte ut dyretestet sminke og pels er kjempelett! Det er snakk om et kjapt googlesk nr du str i butikken og skal kjpe ny maskara, og det finnes det ingen som ikke klarer. Jeg syns det er flott at du tar opp dette og sier nei til pels, og jeg hper at du ogs kan sette deg inn i universet av produkter som er dyretestet og kutte ut kjpe det. Jeg skjnner veldig godt dette med ikke vre klar til kutte ut kjtt, jeg er selv ikke vegetarianer av ulike grunner, men som sagt er produkter som ikke er testet p dyr et mye mindre steg ta og helt overkommelig for de fleste. Tenker ogs litt p fremtoningen din her, jeg sttter det du sier 100%, men syns du har vrt litt br og dmmende i mten du fortalte om saken p. Det er viktig fre debatt uten og bli usaklig, og jeg syns personangrep mot folk som av ulike grunner eier pels er usaklig. Jeg lurer ogs p om du bare gikk ut i fra at de pelskragene du s var ekte? Regner med at du ikke gikk opp til hver enkel og spurte. Men ellers, all kreds til deg, du er r og jeg digger at du bruker stemmen din til noe viktig :)

StyleConnection

29.12.2015 kl.13:28

Otilie S: Veldig godt poeng, Otilie! Jeg klapper i mine hender, for her er det mange som holder kjeft. Du har rett i at det er et strre steg kutte ut kjtt enn kutte ut pels og dyretestede produkter, og jeg prver i mitt innlegg ta fatt p den grusomme pelsindustrien, og samtidig formidle hvor undvendig det er bruke pels. Det er mange industrier som er grusomme, men i dette innlegget tar jeg for meg en av dem, og ikke alle. Det skal jeg heller gjre ved en senere anledning nr jeg har satt meg enda grundigere inn i de ulike industriene.

Det som uansett er sakens kjerne, er at vi trenger ikke pelsen, og at det burde vre s enkelt heller velge et annet alternativ. Jeg kan vre enig i at jeg muligens hadde en litt usaklig fremtoning, men dette er min hjertesak, og da tar flelsene fullstendig overhnd nr jeg setter meg ned og skriver. Jeg blir fysisk drlig av se mennesker kledd i ekte pels, og dette er ikke noe jeg kan kontollere. Og nr det gjelder hva som er ekte pels og ikke, s er det svrt lett se forskjell om man er over gjennomsnittet engasjert. Stor klem til deg

Birgitte

29.12.2015 kl.13:38

Kristine: Er du klar over at vi mennesker ogs er dyr? Greit at man ikke liker eller er redd andre dyr,men det ha medflelse for andre levende individer er da helt naturlig?? Engasjerer meg ogs i det som skjer med barnearbeid osv,s har like mye medflelse for mennesker som for rev,ulv osv.

Sara

29.12.2015 kl.13:44

Kloke ord! Er helt enig med deg! Ser mennesker med jakker laget av ekte pels hver dag... Skjnner ikke hvordan de klarer legge den forferdelige virkeligheten bak seg, g stolt med et ddt dyr p seg. Blir kvalm. Ekte pels har vi ikke bruk for idag, nr vi n i tillegg kan f varme jakker med falsk pels. pelsindustrien er helt undvendig...

Blir s glad nr jeg ser slike innlegg!

29.12.2015 kl.14:23

Hvem syr/lager tyet fra styleconnection? Hvordan har de det? Hvilken lnn fr de?

Ingrid

29.12.2015 kl.17:05

Hvorfor kan man aldri holde seg til EN sak av gangen? N har det seg snn at innlegget handler om pels! Pels er noe vi IKKE trenger, kjtt er derimot noe vi lever av, selv om JA, vi kan bli vegeterianere og veganere alle som en. Har dere tenkt p hva vi mtte gjort med alle dyrene som ikke ble brukt til mat? Det er nemlig snn at jorda har en begrenset kapasitet nr det gjelder dyrebestand. Det har noe med kosystemer gjre! Jeg er fullstendig inneforsttt med at kjttproduksjonen er grusom flere steder. samtidig jobbes det for bedre forhold. Hvordan tror dere mattilgangen hadde blitt hvis alle levde av planter ol? Det blir ikke nok! Jeg er for at man kan kutte ned p kjttinntaket, men alt m ha en balanse! Hvis ingen spiser kjtt m man slakte dyr kun for holde bestandene i sjakk! Og er det da greit kaste kjtt fordi man ikke nsker spise det? Er det verdig? Hva med folk i u-land som desperat trenger ku, geiter osv for overleve? Skal dem sulte ihjel nr det trke og drlig tilgang p planter osv fordi vi ikke skal spise kjtt? N m dere klare skille saker! Pels er en undvendig industri som gr ut p holde dyr fanget og mishandle dyr KUN for pelsens del! Har noen av dere spist mink noen gang? Ikke s mange kan jeg tro. Dyrene blir fltt og kastet! Selv om man er imot pels og ikke kjttindustrien betyr ikke det at man er dobbelmoralsk!

StyleConnection

29.12.2015 kl.17:12

Ingrid: Tusen takk! For en lettelse lese denne kommentaren, Ingrid! Det skal jaggu ikke vre enkelt holde seg til ETT tema, uten bli kalt dobbeltmoralsk! Takk for at du forstr hva nettopp dette innlegget handler om! Klem til deg

Gudrun

29.12.2015 kl.18:53

Det er jo ikke derfor folk reagerer. Kjempeflott at du er i mot pels og verner om dyr, da denne industrien stinker. Dobbelt moralen kikker inn der du kaster maling. Jeg tar vel ikke fram peppersprayen kun fordi du stemmer et annet parti enn meg. Reaksjonen her er vel mer hvordan du legger fram saken. Du pisser rett og slett p de som gr med pels og den rettigheten syntes jeg du ikke er verdig.

Nora

29.12.2015 kl.18:58

Syns det er helt fantastisk skrevet!

Ved kjpe pelsjakker, skinnvesker osv - sttter du dyretortur.

Hres forferdelig ut, men det er sannheten.

Camilla

29.12.2015 kl.22:40

Hei! Synes det er veldig bra du tar denne debatten/saken! Selv var jeg s korttenkt at jeg for 5 r siden kjpte meg en Canada Goose (for egne penger, min frste lnn, 125 kr timen i kassa p rema, hvis det er noen forskjell. Legger til dette da jeg ser mange over sier at det bare er bortskjemte folk osv.). Jeg har valgt beholde den, selv om jeg rlig innrmmer at jeg ikke ville kjpt jakken n. Derimot, etter ting begynte komme frem i lyset, har jeg begrenset bruken. Det var alltid en jakke jeg s for meg ha resten av livet (kanskje den til og med ender opp som arvegods en dag?!), s jeg har enda ikke tatt den i bruk i r (Jeg er p Oppdal, det er med andre ord kaldt, men ikke kaldt nok). Jeg setter grensen p -10 med vind eller -15 uten vind. Jeg skriver ikke dette for rakke ned p innlegget og saken, da dette stttes fullt ut, men for bidra med min side (som kanskje andre litt angrende CG-kjpere kjenner seg igjen i!). St p Kristin! : D

Kine

29.12.2015 kl.22:59

Halleluja!!! Endelig noen som tar opp dette temaet! Blir direkte kvalm og uvel av g i Stavanger for tiden p grunn av alle med pels p jakkene!

Monica

29.12.2015 kl.23:16

Hei gode Kristin <3

Jeg ser noen reagerer p at du bruker skinn, men dyr som har levd fr det ble skinn har det oftest mye enn de som skal blir brukt pels.

F.eks at dyrene blir fldd levende fordi det ikke skal bli "liklukt" av pelsen, mens snt skjer ikke hvis du bare skal bruke skinnet.

Jeg vet litt lite om utale meg om det, men jeg har hrt en del ganger at skinn er mere "etisk" enn pels hvertfall..

Agnes

30.12.2015 kl.10:00

Hei!

Er s enig med deg! Pels p jakker er virkelig ikke greit. Jeg er 13r og vill pst at 2/3 av de p skolen min bruker ekte pels. Det er se over alt. Jeg tror ikke folk ser p det som livet til dyret men kun en gjenstand. Man lukker ynene nr det er s mange som bruker det. Du skriver s bra, og du fr nok mange til ta tenke over hva de gr med! Stor klem

Anette

30.12.2015 kl.14:30

Jeg er veggis og i stand til kutte hestehalen av dere idioter med pelskrage - dette kan jo brukes til lage Lady GAGAs nye kjole, ikkesant?

Then again, det at Kristin her velger ta opp ett s viktig tema - hvorfor er ikke det relevant? Kristin er blogger - men ikke glem at hun ogs driver sin egen kleskjede og eg engasjert i klr og stil! Det gir full mening at hun skal ta opp noe som pelsindustrien, da pelsindustrien er en stor del av dagens moteverden. Jeg er fult enig i at all dyremisshandling (som ja, OGS innebrer bde kjtt og meieri-industien) burde vrt ulovligjort for flere r siden, men ikke hakk p Kristin for at hun viser engasjement innenfor ett tema hun er en stor del av - takk henne for at hun klarte treffe deg rett i sjela istedenfor, og faktisk fikk noen av dere til pne ya.

Izzy

30.12.2015 kl.15:40

Tenke seg til s tok jeg meg tid lese alle kommentarene selv. M si at det ikke ha medflelse for dyr sier s alt for mye om en person. Det er helt greit ikke ha veldig sansen for hund, katt, hamster eller hva det n skulle vre... men ikke ha medflelse nr det kommer til dyremishandling? Wow.

Cecilie

30.12.2015 kl.20:12

Yes! Du er ei klok, bra dame :-) S glad du tar opp dette.

Elise

31.12.2015 kl.01:31

Jeg vil bare anbefale ALLE se "Cowspiracy", en dokumentar om kjttindustrien. Den ligger blant annet p Netflix! Her fr dere sannheten servert. Blant annet er det kjttindustrien som er grunnen til at regnskogen blir maltraktert, i tillegg str kjttindustrien for 51% av forurensingen! Transport er bare en liten del av dette. Se dokumentaren! Der fr dere ogs sannheten om hvor korrupt industrien er, alt handler om makt og penger. Helt kvalmt! Utenom det, flott at du tar opp pelsindustrien, Kristin! :)

T

31.12.2015 kl.04:52

S fint innlegg! Blir glad av lese alle som er engasjert! Men s m jeg jo komme med litt tilbake og. Fdt og oppvokst p grd med kjttproduksjon, og jeg har sett grder inkludert min egen hvor de har det bra. Har fri tilgang p g ute, mat og drikke, kos og omsorg og p beite hele sommeren (men innlegget handler jo egentlig ikke om kjtt heheheh, men m frem), jeg har ogs vrt p et par pelsdyrfarmer for se, for er det en ting jeg ikke har klart skjnne meg p s er det alts det... Men jeg ble overrasket: jeg var p en liten pelsfarm hvor dyrene hadde stor plass boltre seg p, fri tilgang p mat og drikke de ble stelt veldig godt med, men jeg var ogs p en annen farm hvor jeg bare ville sette meg ned grine over tilstandene som var der. Det jeg frst og fremst mener er at skal man eie dyr generelt s skal man ta vare p de og faktisk interessere seg for det av hele sitt hjerte og gjre arbeidet som kommer med ha dyr deretter. Generelt sett over i Norge s har dyr det bra, men det er alltid noen som ikke klarer ta vare p dyrene sine, men det strste problemet (tenker jeg ihvertfall) er de alt for "lse" lovene, for drlig tilsyn av farmer og grder og for mild straff! Det m strammes inn og det betraktelig!

Jeg er ikke for pels selv om jeg ikke kan si at jeg er helt i mot heller (da vi snakker pels fra Norge).

PJOH, skriver jo en novelle her jeg sitter! Blir jo litt engasjert🙈🙈🙈

Skriv en ny kommentar

hits