FORBY PELS!

Mine fine, happy lillelrdag♥

Vi har kommet oss noen gode dager ut i november, og det er p tide finne frem de varme jakkene. P denne tiden i fjor og ret fr, skrev jeg noen innlegg om pels, og jeg mener at det nok en gang er p tide f sving p debatten.

Fr dere scroller dere nedover siden, vil jeg bare advare mot svrt sterke bilder! Disse er fotografert p innsiden av norske pelsfarmer, og hentet fra forbypels.no!

For manger siden var ikke den grusomme pelsindustrien s hypet i media. Jeg visste ikke nok om hva som faktisk foregikk bak lukkede drer, og jeg var ikke godt nok informert til kunneta et standpunkt. Jeg s ikke hva som skjedde, det var f som snakket om det, og pels var liksom bare noe jeg ikke ofret en tanke. Jeg hadde ingen mening om pels, jeg var verken for eller i mot, men s.. Noen r senere ble det satt sving i debatten og flere engasjerte seg. Bloggere fikk en viktig stemme, informasjon spredte seg som ild i trt gress, man satt igjen med kunnskap, og vips.. Noe endret seg totalt.

Nr man vet hvor grusompelsdyrnringen kan vre, er det ikke en celle i kroppen min som klarer se p pels som noe positivt. Jeg blir fysisk drlig nr jeg ser jenter sprade stolt rundt i sine pelsjakker og jakker fra bl.a Canada Goose, og her forleden mtte jeg g ut av ken da jeg stod bak en som var ifrt en heftig pels. Jeg ble rett og slett s uvel og trist.. All informasjonen jeg har lagret oppigjennom de siste rene, har virkelig satt seg, og satt noen spor, og dette er jeg s uendelig glad for. Derfor kommer jeg til pushe p de samme forby-pels-innleggene til den dagen jeg slutter blogge, bare for vite at jeg gjorde alt jeg kunne for i hvert fall prve bidra til mindre bruk av pels.

I fjor viste NRK dokumentaren "Pels", om norsk pelsdyrnring. Har dere sett denne? Hvis ikke anbefaler jeg alle se den HER! Den er sterk og rett og slett helt forferdelig, men den kommer med et ekstremt viktig budskap! Ito r jobbet Frank Nervik p flere norske pelsfarmer med skjult kamera og dokumenterte bevisste og systematiske lovbrudd.

De skjulte opptakene er gjort av Frank Nervik, som fikk innpass i pelsdyrnringen under dekke av ville starte egen pelsdyrfarm. I lpet av torsperioden jobber han hos noen av de mest anerkjente pelsdyroppdretterne i landet. Her blir han vitne til omfattende og bevisste lovbrudd, slik som ulovlig hndtering av rev med tang, manglende tilsyn med skader, ulovlig avliving og ulovlig avl p sykelig overvektige dyr.

Hvordan kan noen som helst mene at dette er ok? Hvordan kan man ha samvittighet til kle seg i ekte pels,etter ha sett bde bilder og dokumentarer som viser den grusomme sannheten?





















Jeg er s uendelig glad for at det finnes organisasjoner som daglig kjemper for dyrenes rettigheter! Som engasjerer seg, og som prver engasjere andre, slik at enda flere av oss kan st sammen mot pels!

NOAH er en slik organisasjon! Enorganisasjon som jobber for alle dyrs rettigheter, og deres arbeid baserer seg p kunnskap om dyrs flelsesliv, deres artstypiske behov, og deres nske om f utfolde seg og leve - og for at dette skal tas hensyn til nr det kommer til hvordan vi behandler dyr. De har jobbet for en avvikling av pelsdyrnringen siden oppstarten for 26 r siden, og deres engasjement har definitivt frt til en positiv utvikling.I lpet av disse rene har organisasjonen ftt bde opinionen, motebransjen, fagfolk og flere og flere politikere p deresside, noe man virkelig kan klappe i hendene over.

Organisasjonenarrangerer ogsfor tolvte r p rad, sitt fakkeltog mot pels. Fakkeltoget har blitt Europas strste arrangement for pelsdyrene, hvor tusenvis av mennesker mter opp for vise sin motstand mot pelsdyroppdrett. Fakkeltoget er NOAHs viktigste virkemiddel for vise politikerne hvor massiv motstanden mot pelsnringen er, og ogs hvor bred den er, og i toget mter det opp mange ulike type mennesker i alle aldre fra mange ulike steder i landet, og appellantene representerer alt fra politiske partier til motebransjen. NOAHs fakkeltog mot pels gir et tydelig signal til politikerne om at deikke gir segfr nringen er avviklet - og det blir ogs lagt merke til av en rekke medier som hvert r dekker arrangementet, og p den mten pner for en debatt om nringen. Flott, hva? Dette synes jeg er et helt fantastisk tiltak!

Les om arrangementet HER, og hvor du kan g i fakkeltog!

S..

Er det noen her inne som sttter pelsdyrnringen? Som mener at den ikke br avvikles?

Jeg nsker helt p tampen gi dere noen kjappe pelsfakta hentet fra pelsut.no:

- Ca. 200 000 rever og 800 000 minker tas rlig livet av p norske pelsfarmer.
- Ca. 265 pelsfarmer finnes n i Norge, med til sammen nesten en million dyr.
- 0,3 m2 og 0,8 m2 er strrelsen p nettingburene minken og reven lever i hele sitt liv.
- 0,5 -10 km2 er naturlig revir for en rdrev, for en fjellrev er det 20 -120 km2.
- 2,5 km langs et vann eller en elv er det naturlige reviret for en mink, de er semi-akvatiske, hvilket betyr at de naturlig tilbringer mye av sin tid i vann.
- Dyrene blir drept med strmstt eller kvelt med gass.
- Det er (eller blir snart) forbud mot pelsdyroppdrett i flere land som f.eks. i Storbritannia, Irland, sterrike, Sveits, Nederland og Kroatia. I Sverige er reveoppdrett forbudt, og i Danmark er reveoppdrett under avvikling.
- 99 % av skinnene fra pelsdyr eksporteres fra Norge - Kina og Russland er de strste markedene for kjp av pels.
- 50 % av norske pelsfarmer er lagt ned i lpet av de siste ti rene.
- 20-30 millioner kroner av skattebetalernes penger gr til sttte pelsdyrnringen.
- 68 % av nordmenn er i mot ha rev og mink i bur for pelsens skyld, bare 15 % er for.
- Kun n av ti nordmenn sttter de statlige subsidiene til pelsdyroppdrett.
- Den Norske Veterinrforening mener at tiden n er moden for vurdere avvikling av pelsdyrholdet i Norge.
- Politiske partier mot pelsdyroppdrett er Rdt, SV, AP, MDG og Venstre. Men ogs representanter fra partier som er for pelsdyroppdrett nsker avvikle nringen - f.eks. gikk flere Stortingsrepresentanter fra Hyre ut i fjor og sa at de vil jobbe for en styrt avvikling av nringen.

Vr s snill..

La oss sammen kjempe for et pelsfritt Norge! IKKEkjppelsprodukter. Selv en liten pelskant p en sko bidrar til at pelsindustrien overlever!

Klem i fleng♥

72 kommentarer

11.11.2015 kl.14:55

Jeg selv hater pelsindustrien. Og her er jeg eier av en brukt canada goose, og en brukt svea jakke.. Grunnen til det er at jeg ikke har funnet varmere jakker, og pelsen for min del kunne vrt FALSK. Eet eneste som gjr at jeg kan bruke dem, er at jeg kjpte de brukt for en myyye billigere penge enn go pelsindustrien haugevis. S det er det eneste bra jeg kan finne i at jeg eier dem. Jeg kjpte brukt, og donerte ikke en krone til de stygge menneskene som gjr det de gjr.. Jeg har drlig samvittighet for pelsen, men samtidig er dette de eneste jakkene som har holdt meg varm. Nr det skal sies, brukte jeg 2000kr for svea jakka BRUKT ( den lever sin 4sesong). Og n en goose for 1000kr.

Mari A

11.11.2015 kl.14:59

TAKK Kristin, for at du tar opp dette temaet! Jeg er s enig med deg, og forstr ikke hvordan noen i det hele tatt kan se noe positivt med dette?!

Hvis jeg prver fortelle noen at f.eks. Canada Goose har ekte pels, s det ville jeg aldri kjpt, fr jeg ofte i svar; "Ja, men denne jakken er jo allerede blitt laget, s d har det ikke noe si". Hallo? Canada Goose er en populr jakke ja, men hvis ingen hadde kjpt disse jakkene, og andre pelsprodukter, hadde det heller ikke blitt produsert flere av det produktet. Syns det er s ufattelig trist at folk kjper produkter med ekte pels.. Stakkars dyr!!

charlotte o.

11.11.2015 kl.15:05

jeg synes det er glimrende se at du tar dette opp, ikke bare en gang, men flere! Det er fryktelig se hvordan dyrene blir behandlet og jeg syns det er synd at det er s mange som betaler flere tusen for g rundt med det p jakkene sine. Jeg selv har aldri kjpt en pels jakke, og slik skal jeg fortsette. Jeg har hatt jakker med falsk pels, men de har alltid blitt tatt av.

Jeg blir glad av se at du engasjerer deg i debatter som er viktig. Bra se at du utnytter din plass i bloggverden til f folk til tenke seg om, ikke bare en gang, men flere ganger. DU engasjerer deg, og du engasjerer dine lesere.

St p Kristin! DU er et godt menneske :)

Geriatriks

11.11.2015 kl.15:17

Frst og fremst s m jeg si at jeg er jo helt enig med deg...man burde f stoppet dette oppdrettet helt klart. Ettersprselen bestemmer alt...og om ettersprselen stopper s stopper nringen.

Snn... Nr det er sagt. Jeg har en mor p 70 som n er "redd" for g ut i sin pelskpe som ble laget i 1969 og lever i beste velgende enda. Jeg m jo rlig talt si jeg ikke liker den frykten som malingkastende aksjonister har skapt mot de som levde i en tid da man ikke var opplyste om den drlige siden av oppdrett.

johanne

11.11.2015 kl.15:38

Til anonym som HATER pelsindustrien MEN har to jakker med pels....???? dette blir vel litt for dumt vel...dette er jo statement-jakker - og viss du hater pels s signaliserer du vertfall noe helt annet med jakkevalgene dine - samma hva du har betalt... :-)

Vilde

11.11.2015 kl.15:41

Uff, jeg aner ikke hva jeg skal gjre. Har arvet en megavarm og god jakke av bestemoren min, men denne har pels p hetten. Fler liksom det er like ille om jeg skal g og kjpe en helt ny jakke uten pels, som det vil vre kaste den. Noen tips? Fler meg skikkelig uglesett av folk nr jeg gr med den.

kristin buhaug

11.11.2015 kl.15:43

Jeg bruker egentlig aldri kommentere p noe, mn innlegg som dette blir jeg faktisk veldig provosert av. Folk leser bloggen din kanskje de hrer p deg, s finn ut fakta fr du legger ut om noe. Har du noen gang vert p en pelsdyr-farm? Viss ikke vil jeg anbefale deg sterkt oppske en for se hvordan det virkelig er fr du lager deg en mening om det. Jeg vet at mange som har endra sin mening helt bare at se hvordan det egetnlig er ikke slik som mange legger ut om det. Dyra har det bra, og ja det er selvflgelig noen av dyra som fr noen sr, men snn et det jo til mennesker ogs. Det er flere ganger bilder som blir lagt ut i media er saboterte fot f nringa til virke mest mulig negativ.

Alexandra

11.11.2015 kl.15:45

Du forakter pels men spiser likevel kjtt? Jeg fatter virkelig ikke hvordan man kan etterleve en slik dobbeltmoral ved synes det er helt for jvlig og umenneskelig g med pels fra dde dyr p eks. ytterplagg, men likevel forer seg selv og husstanden p dyrekjtt. Kjttet og kroppen til dyr liksom. Fordi minken, reven, ulven og coyoten er mer verdt enn grisen, kua, oksen, kalven og lammet? Herregud... at man kan drive selektiv medflelse som dette er for meg totalt uforstelig. Jeg sttter ikke pelsindustrien, og spiser ei heller animalske produkter. Man kan ikke velge det ene uten det andre om medmenneskelighet og kjrlighet overfor dyrene er det etiske budskapet her. Er det bedre ta livet til et dyr p en "human mte" gjennom slakting for mat, enn ved fl et dyr for pelsen? Dd er dd. Om det bare hadde vert like enkelt for folk slutte innta kjtt og dyreprodukter, som la vre kjpe jakka med ekte pels p.

Kristin Solberg

11.11.2015 kl.15:56

Alexandra: Jeg skal g i fakkeltoget og jeg spiser kjtt. Jeg er ikke noen drlig person fordi jeg spiser kjtt, kjtt fra ei ku som har det mye bedre i den tida den lever enn mink har. Jeg synes likevel at du er en drlig person som angriper p den mten, og du er jo et eksempel p at folk kaller snne som deg for fanatikere og skygger banen s fort de hrer folk si "jeg er opptatt av dyrs velferd". Du delegger for oss andre dyrevernere som har respekt for mennesker som ikke deler samme syn som oss.

Line B

11.11.2015 kl.16:03

Sykt at slike ting faktisk skjer. Tror ikke dagens ungdommer eller voksne forstr hvor ille det faktisk er. Er s bra du er med opplyse!! Utrolig stolt over vre fast leser p din blogg, du er bde inspirerende og en stor gledesspreder, og idag har du tillegg kjempet for en sak som hos meg selv str sterkt. St p Kristin!!:):)

StyleConnection

11.11.2015 kl.16:06

Alexandra: Alexandra, jeg anbefaler deg lese innlegget jeg skrev for en tid tilbake som jeg linker til her, hvor jeg tar for meg problematikken rundt oppfattelsen av hva som er dobbeltmoralsk og ikke.

http://styleconnection.blogg.no/1434636808_ppeker_du_andres_feil.html

Jeg skjnner at du synes det er feil, men det at jeg spiser kjtt og fisk betyr likevel ikke, at jeg ikke er opptatt av dyrevelferd. ALLE monner drar.. Jeg velger tro at jeg gjr en forskjell, for hver gang jeg tar et valg som sttter dyrene. Folk flest er s inn i satans opptatt av at man M GJRE ALT RIKTIG, noe som er helt umulig. Ingen i verden gjr ALT riktig, men alt hjelper.. Hver minste lille ting hjelper.. Klem til deg

Christine

11.11.2015 kl.16:09

Jeg er for at alt skal gjres riktig. Vi har den siden av pelsdyrnringen som gjr grove lovbrudd og burde bli stengt og straffet. Men s har vi den siden hvor ting blir gjort etter forskriftene, hvor dyret ivaretas og blir hndtert p en bra mte. Det er selvflgelig forferdelig alt det grusomme som skjer. Men jeg tenker litt p de stakkarne som livnrer seg p dette, samtidig som de tar godt vare p dyrene. Vi har ftt dyrepoliti til norge, det er muligheter for heller melde de som gjr en jvlig drlig jobb, istede for stenge ned hele greia. Strengere forskrifter og bedre oppflging kan gi ett resultat som er til leve med for alle. Krav om sertifikat fra godkjente grder nr man kjper pels ogs. Det finnes muligheter. For pels er fint, s lenge det ikke gr p bekostning av dyret er jeg helt for pelskanter. Men ulla kommer jo fra ett sted den ogs, det gjr ogs det meste av skinn. Det er ogs en livnring og oppdrett. Men fordi reven er s mye stere blir det fokus p den. Jeg er for likestilling blandt dyr. Ikke rop ut om pelsdrift om du er en av de som kaster sppel ut av bilvinduet nr du er p tur. Det er ganske mange saker som har kommet opp de siste rene, men kalver og kyr som dr av indre bldninger, fordi noen kastet en aluminiumsboks ut av vinduet. Jeg er for at dyr skal ha det bra, s kanskje burde det taes en skikkelig oppryddning i alt, og skapes ett strre fokus rundt alt. Bde pelsdyrnrig og forsppling allerede i skolen. Kanskje om det slutter vre s mye sinne og aggresjon i disse sakene, s kan man faktisk innen de som n gr p barneskole f en helt ny bevisthet rundt dyr, mennesket og hvordan naturen harmonerer. For uansett hvorfor alle tennringene med meninger om at ulven skal leve er s sinte, det forstr jeg jo. Uvitenhet er ett stort problem i dagens samfunn, og det blir ikke bedre av at mennesker bare tar til seg det de leser og andre sine meninger.

Jeg synes temaet pelsdyrforbrytelser er ett veldig bra tema ta opp. Men det m ogs sammenlignes med andre oppdrettsnringer, se hvor kan man lre og hva kan man endre. Det er ikke alltid lsningen er forby p landsbasis. Strengere regler og krav m til, men det er gode snille mennesker som lever av dette. Det er drlig gjort ta fra dem levebrdet, bare fordi en strre prosent gjr det bare for pengene og ikke bryr seg om dyra.

StyleConnection

11.11.2015 kl.16:11

kristin buhaug: Dette innlegget et fullspekket med fakta. Har du sett dokumentaren jeg linker til her, f.eks? I to r jobbet Frank Nervik p flere norske pelsfarmer med skjult kamera og dokumenterte bevisste og systematiske lovbrudd. Dette gir et klart og tydelig bilde, spr du meg!

Birgitte

11.11.2015 kl.16:21

Pelsindustrien er helt grusom!! At denne nringen fortsatt fr eksistere fatter jeg ikke :( I Norge s har ikke dyrene srlig stor status og dette ser man stadig vekk ved at mennesker som dreper dyr eller mishandler dem slipper helt latterlig lett unna og fr s skummelt lave straffer. Ting M endres i dette landet. At dette er ett av verdens tryggeste og beste land er en vits, for dette burde gjelde alle levende vesner!

Dette med at noen mener at man er hyklersk for at man ikke bruker pels,men spiser kjtt er bare tull. Jeg spiser kjtt, men bruker ikke pels, skinn,ingen produkter som er testet p dyr og er neshorn fadder for prve redde neshornene i Afrika og vil da trre pst jeg gjr mitt for dyrene selv om jeg spiser kjtt! Jeg skal g i Noahs fakkeltog i Troms og hper s mange som mulig i Norge velger vre med f lagt ned denne grusomme nringen en gang for alle! Nok snakk, n er det HANDLING.

Tonja

11.11.2015 kl.16:31

Jeg er bde enig og uenig med deg. Rettere sagt er jeg enig i 90%, men jeg syns at Canada Goose fr ufortjent dritt. Jeg er sterkt imot pelsdyrfarmer og oppdrett, men nr pelsen p dyret er skutt ute i det fri syntes jeg det er greit. Det heter kopels. Det er ikke det fakkeltoget mot pels er mot, fakkeltog mot pels konsentrerer seg om farmer og oppdrett. Jeg syntes det er litt problematisk skulle uttale meg om det, for det er alltid noen som henger seg opp i at jeg fr i CG. Og CG fr mye dritt, men ikke parajumper og SVEA. Jeg kunne gjerne ha blitt medlem av NOAH og gtt i fakkeltog, men p denne tiden av ret gr jeg i CG, og viser jeg meg utendrs den dagen det er fakkeltog blir jeg nrmest lynsjet.. I fjor ble jeg spyttet p, og det er s jvla urettferdig. Man kan vre uenig i mitt standpunkt, men det finnes grenser. P toppen av det hele trykte hun jenta som spyttet p meg i seg en plse fra narvesen, og tro meg- det er ikke noe bedre eller verre.

Pelsen kommer fra coyote, et skadedyr som canadiske myndigheter vil ha drept slik som vi i Norge ser p rotter. CG har kjpt opp rett p en rekke plasser i Canada p sette ut revesakser, skyte dyret og bruke pelsen. Dyret hadde blitt drept ved hjelp av revesakser uansett, og da syntes jeg faktisk det er helt greit bruke pelsen. Jegerne sjekker ofte revesaksene, og er som oftest p stedet innen minutter nr et dyr er drept.. Dette er det mange som ikke tror p, men tenk buisness da folkens. Jo fortere jegeren tar dyret som sitter i saksa, jo fortere er saksa klar for ta et nytt dyr. S om man ikke skal tro p at jegerne sjekker saksene ofte for vre "snille", tro p at de gjr det for tjene penger.

Jeg digger deg, Kristin! Men jeg syns det er litt dryt si at du blir kvalm av se jenter i CG. Jeg mener CG fr s ufortjent dritt, og det er med p holde oss som gr i det utenfor debatten ofte, fordi vi alltid fr hre at "vi ikke bryr oss om dyr nr vi gr i pels". Det fles s urettferdig. Jeg blir ogs kvalm av se bilder av dyr i bur, og jeg s dokumentaren du refererer til og den var grusom.

Irmelin

11.11.2015 kl.16:39

Jeg kommenter veldig sjeldent bloggen din, men du m vite at jeg digger deg! Ikke bare tr du ta opp et tema som du vet p forhnd at kommer til ende opp i en heftig diskusjon om hva som egentlig er rett og ikke. OG gjr du dette rett, s gjr du det ikke rett likevel fordi du m gjre ALT rett. Du har bein i nesen, og tr forsvare bde deg selv og kampen mot pels. Som du sier - hver minste ting hjelper, og akkurat dette tror jeg hjelper mye da du har mange lesere som ser opp til deg. Ikke bare skriver du om et godt tema, men det er sjeldent jeg ser noen som skriver om dette temaet p DENNE mten. Det er helt fantastisk. Du slenger ikke bare ut meninger og provoserer, men kommer med mye fakta samtidig som du klarer ikke vre for offensiv. Det er det som fr leserne til pne ynene - nr en mening ikke blir tvunget p dem, men de fr se det fra en klar vinkling. Applaus til deg, Kristin - og st p videre :-) Du er KNALL

Susanne Oline Jensen

11.11.2015 kl.16:52

eg fr s vondt inni meg av se p snne bilder og lese snn tekst om snne ting... Pelsindustrien er s forferdelig grusom at det skulle virkelig isshe vrt lov! Eg bli s sint av dette.. Pels e liksom fint og snn, men kunne de isshe heller gjort det p en annen mte isfall?!

S over til noe heelt annet, eg digger bloggen din og det ekstra kule er at du kommer fra BRGEN snn som eg gjr. Det e dds kuult! Eg har digget deg siden frste stund og eg har alltid elsket bildene dine og hele deg er bare r! Og isshe for snakke om deg og Dennis, dokker e som skapt for hverandre.

Emma Julie

11.11.2015 kl.16:52

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i det, men jeg synes det er forferdelig og eier ikke noe med pels selv. Synes det er bra at du som blogger tar opp dette temaet! Knall :)

Nikoline

11.11.2015 kl.17:04

Synst det er selvflgeleg grusomt, men skulle ynkje folk kunne brydd seg like mykje om vaganisme som ein gjer med pelsindusrien.

11.11.2015 kl.17:09

TAKK Kristin, TAKK for at du er en av de f bloggerne som faktisk tar deg tid til sttte en s viktig sak.

Jeg sitter med trer i ynene nr jeg ser bildene, for dyr har mer rett til ha sin egen pels, enn p en jakke.

Pels skal KUN brukes P dyr, ikke p jakker til sm bortskjemte drittunger som ikke vet hva dette forferdelige greiene er for noe.

Og du oppenfor, jeg har faktisk vrt p en pelsfarm, og det ER faktisk s ille som Kristin skriver, tro det eller ei.

Det finnes s mange mennesker som glitrer p sannheten, men det ER faktisk ille, og det er MER enn p tide at det blir en stopper for det umiddelbart.

Pels er fint, MEN kun p dyrene selv som eier den! Ferdig med det.

Tusen takk Kristin for at du bryr deg <3

Vilje

11.11.2015 kl.17:17

Men hva med kjttindustrien? Der tr du ikke gjre noe, for du vil vel ikke gi opp den gode maten.... nei vet du hva, dette blir veldig halvveis spr du meg.

StyleConnection

11.11.2015 kl.17:23

Vilje: Jeg er per dags dato ikke modig nok til sette meg inn i det, og ja! Det er s forbanna feigt! Men du skal vite at jeg manner meg opp til g i dybden, og frem til da gjr jeg s godt jeg kan p andre omrder, slik som her! Som nevnt over her: ALLE monner drar.. Jeg velger tro at jeg gjr en forskjell, for hver gang jeg tar et valg som sttter dyrene. Folk flest er s inn i satans opptatt av at man M GJRE ALT RIKTIG, noe som er helt umulig. Ingen i verden gjr ALT riktig, men alt hjelper.. Hver minste lille ting hjelper.. Klem til deg

Amalie

11.11.2015 kl.17:30

Til alle dere som klager p at hun spiser kjtt; de to temaene kan absolutt ikke sammenlignes!!! Mennesket trenger proteiner for leve, men vi kan selvflgelig spise mindre kjtt enn hva vi gjr. Vi trenger absolutt ikke pelsen for leve! Den er kun til pynt og ingen ting annet. Vi har s mange andre stoffer for holde oss varm. Og hvis dere kjper pelsen for pynten sin del, s finnes det fuskepels. Ikke kall det halvveis av Kristin ta opp dette temaet, for det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Hvis dere er s mye for "dyrevelferd" (snakker til de som klager p at hun ikke er vegetarianer), s burde dere heller applaudere henne for at hun bruker sin makt til fremme denne saken. Skjerp dere.

Karoline E.N

11.11.2015 kl.17:34

Tusen takk for at du tar opp dette temaet, og bruker din stemme til og si hva du mener om denne saken! Jeg er enig i det du skriver, og det gjr kjempe vondt og se hva folk gjr med uskyldige dyr. Lest litt kommentarer her, og j ser at ikke alle er like enige. Jeg syns i hverfall det er flott av deg og dele dette, og jeg skulle gjerne hvert med og godt i det fakkeltoget om j bodde i Oslo. nsker deg en fin kveld! Klem klem

Steffen

11.11.2015 kl.17:53

Til alle dere som prver rettferdiggjre kjttspisingen deres her... Ja, pelsindusteien er ille, og den burde vre borte for lengst. MEN.. Kjtt og melkeindustrien er s jvelig mye verre, ikke bare for dyrene men ogs for planeten vr og rettferdighet i verden.

Bli opplyst ved se:

- Cowspiracy (hvordan planeten blir delagt av dyrejordbruk)

- Forks over knives (hvorfor et plantebasert kosthold er sunnere)

- Earthlings (se hvordan kua, grisen osv FAKTISK blir behandlet fr den ender opp p tallerkenen din)

Steffen

11.11.2015 kl.17:59

Ser at det er en del folk som ikke har peiling her.

1. Et balansert vegansk kosthold inneholder ALT av nring et menneske trenger. Vi trenger ikke proteiner fra kjtt og vi trenger heller ikke kalsium fra melk..

2. For at DU skal f nyte den osteskiven eller det glasset med melk, s blir ei ku voldtatt og gjort gravid, deretter blir barnet revet bort fra kua, og vi stjeler melken som er ment til kalven. Vil du virkelig vre med p det?

Camilla.

11.11.2015 kl.18:18

Fint at du har slike innlegg som starter debatt og minner folk p at det finnes en hard pelsindustri. Jeg er enig med mange av kommentarene at all industri med dyr er fl og absolutt ikke ndvendig for oss mennesker. Vi trenger ikke ekte dyrepels for holde varmen og vi trenger ikke kjtt for overleve :-)

MEN jeg synes dere skal skamme dere som 'kjefter' og peker p Kristin med den lange moralske pekefingen deres. S utrolig fint for dere at dere vandrer rundt i livet uten animalsk blod p samvittigheten, men IKKE kom her 'kjeft' fordi hun str opp mot pelsindustrien.

Man m jobbe sammen for n felles ml. Kanskje deres ml er strre enn bare stenge pelsindustrien, men det betyr ikke at dere skal dytte vekk alle som ikke er like 'streng' p det som dere selv.

Ellers fint se engasjement rundt dette. Selv tar jeg avstand fra pels, men er fremdeles kjtteter. Jeg skjnner det er frustrerende, men snn er det dessverre for yeblikket. Hper ingen ble provosert av kommentaren min, men tenker seg liiiitt om. God onsdag videre! :-)

Eva

11.11.2015 kl.19:01

Fantastisk at du tar opp denne saken! Synes det er s bra med tanke p all innflytelsen du har. Ikke bry deg om de som mener det ikke er greit vre i mot pels, men samtidig spise kjtt. Det er bedre bry seg om noe, enn ingenting! digger deg :D

Aurora Eriksen

11.11.2015 kl.19:35

Jeg synes denne diskusjonen er s viktig og det er s bra at dere som har en s stor stemme i Norge og som klarer n ut til s mange markerer dere i denne saken. Jeg er enig med deg, og nr det finnes vinterjakker som er like varme og fine men UTEN ekte pels, (kanskje halve prisen og) hvorfor gr d folk p de samme jakkene som dyr lider for at vi skal ha?

St p Krisitin, jeg er p samme side som deg her!

Siri myre

11.11.2015 kl.19:37

Heilt enig med deg, Kristin!! Utrulig viktig tema f tatt opp, og eg e superglad for at du gjorde det! Vi trenge f det meir opp og fram i media, sjl om det allerede har vore masse snakk om det. Til sjuande og sist m det gjrast noke med, ikkje bare snakkast om. Hpe s mange som mulig fr sj ditta innlegget slik at fleire skjnna ka Norge egentlig drive med innanfor dinna bransjen. Det e virkelig p tide at Norge for augene skikkelig opp ka befolkninga mena. Dyra kan ikkje prate for seg sjlv!

Iselin HL

11.11.2015 kl.19:48

Offh, helt enig med deg som de fleste andre.. Jeg er sikker p at omtrent alle som kjper Canada Goose er i mot dreping av dyr osv, men ofte nekter godta at de faktisk er med p det. Det er s typisk. Vet ikke hvor mange ganger jeg har havnet i heftige diskusjoner med di typiske divaene som skal ha og skal ha, p grunn av en jakke til 10k. Jeg mener HALLO. Er det virkelig verdt det. Blir faktisk nesten like oppgitt som nr jeg ser folk med Michael Kors produkter... Det er s harry merke som man fr det (synes n JEG).

KLEM <3

11.11.2015 kl.19:49

Verstingene i kommentarfeltet her er de som mener man ikke kan vre glad i dyr, hate pels og kjempe dyrenes sak om man spiser kjtt. Ikke kom her fortell meg at det ikke finnes ETT eneste produkt i deres husstand som er dyretestet feks?

Som Kristin sier, alle monner drar, og alle som bruker stemmen sin for hjelpe de som ikke har en selv burde STTTE hverandre og kjempe kampen sammen - ikke dra hverandre ned fordi man kjemper kampen p forskjellige mter.

Iselin HL

11.11.2015 kl.20:05

Jeg m bare legge til noe mer.. Alts. si at Kristin burde skamme seg over spise kjtt, burde enkelte faktisk bare dra bort med. De dyrene som pelsindustrien dreper, er for PELSEN. Det hadde vrt en annen sak, om kjttet fra dyret hadde blitt brukt som mat. At begge blir brukt.

Det kjttet jeg og mange andre spiser er fra oppegende dyr som for eksempel lam, kuer osv. Man kan IKKE spise kjttet nr dyret er i ferd med d(feks av aldring), pga kvaliteten og sykdommer som kjttet kan ha og gi. Rett og slett, er det S vanskelig fatte, og virkelig verdt lage et s stort oppstyr over? Noen dyr har det forjvlig, ja. Noen har det kanskje fint ogs. Problemet er fremdeles at mye, VELDIG mye av den pelsen som blir brukt i dag er fra sterkt truede arter. Spesielt hvit fjellrev og ulv.

Det er jo bare latterlig. Noen av dere sier jo bare i mot seg selv. Your word against your own word x)

Tina

11.11.2015 kl.20:23

Steffen har kommentert at eit balansert vegansk kosthold gir all nring menneske treng. Dette stemmer kanskje for nokre menneske. Men eg var vegetarianer i eit r og i lpet av det ret utvikla eg jernmangel, raste ned i vekt uten ville det og opplevde manglande energi. Dette til tross for at eg fulgte legers anbefaling om kosthold kvar dag. S eg opplevde definitivt at kjtt og melkeprodukt er ndvendig for helsa mi.

Eg eiger ingenting med pels p og skal delta i NOAHs fakkeltog. Dei som kommenterer at Kristin har dobbeltmoral fordi ho et kjtt gjer at eg fler at vi som et kjtt ikkje er velkomne til kjempe mot pelsindustrien! Er det viktigast at alle som kjempar mot industrien ikkje et kjtt eller at flest mulig er med i kampen?

Det er kjempeflott at du skaper oppmerksomhet rundt dette temaet, Kristin!

dyrenes venn

11.11.2015 kl.20:39

elsker at du tar opp debatten!!! og jeg mener ikke at du m kutte ut kjtt kun fordi du er opptatt av pelsindustrien, det viktigste er at man opplyser seg og tar et standpunkt.

det er jo kjempebra det du gjr! :)

nr det er sagt s er det verdt sjekke ut hvordan kjttindustrien foregr ogs nr du allerede blir kvalm av se pels:)

s en kommentar til en over her, der du argumenter for hvorfor pels er annerledes enn kjtt, der du skriver dette:

Til alle dere som klager p at hun spiser kjtt; de to temaene kan absolutt ikke sammenlignes!!! Mennesket trenger proteiner for leve, men vi kan selvflgelig spise mindre kjtt enn hva vi gjr. Vi trenger absolutt ikke pelsen for leve! Den er kun til pynt og ingen ting annet. Vi har s mange andre stoffer for holde oss varm. Og hvis dere kjper pelsen for pynten sin del, s finnes det fuskepels.

jeg nsker gjre om p ordene dine for vise at argumentene dine kan g helt i motsatt retning ogs:

Til alle dere som klager p at hun spiser kjtt; de to temaene kan absolutt ikke sammenlignes!!! Mennesket trenger proteiner for leve, og det er ingen problem f i seg proteiner selv om man kutter ut kjtt. Vi trenger absolutt ikke kjtt for leve! Den er kun for smakens skyld og ingen ting annet. Vi har s mange andre kilder for f i oss protein. Og hvis dere kjper kjttet for smaken sin del, s finnes det juksekjtt.

Ann-Helen

11.11.2015 kl.21:19

Hei, Kristin. Hvis du synes dette er sterke bilder, s burde du se bilder fra kjtt-, egg- og melkeindustrien. Jeg synes ikke disse bildene er noe i forhold til det, synes faktisk ikke det var srlig sterke bilder. Mye sterkere bilder er daglig kost for meg

Steffen

11.11.2015 kl.21:46

@Tina

Det stemmer for alle mennesker at et vegansk kosthold dekker alle nringsbehov. Men vet du hva? Man kan ikke bare spise et knekkebrd til et mltid, du m faktisk f i deg nok ENERGi og ha bitteLITT kunnskap i ernring.

Jern er utrolig enkelt og f i et vegansk kosthold:

- Havregryn, Bnner, Linser, grove korn produkter osv.

@Du som sier at de som ikke spiser kjtt er verstingene

Hvis du er IMOT pels OG klar over kjttindustrien men fremdeles spiser kjtt s har er dette ekstremt dobbeltmoralsk. La meg snu det rundt... Hvis jeg hadde sagt at jeg ikke spiser kjtt, men jeg er FOR pelsindustrien. Hva hadde dere tenkt om meg da?

Hvis jeg blir klar over at jeg har et produkt i hjemmet som har blitt dyretestet vet du hva jeg gjr da? Jeg kaster det og bruker aldri pengene mine p det igjen. Det handler om gjre alt man KAN og ikke komme med feige unnskyldninger.

Trude H

11.11.2015 kl.21:47

Jeg elsker deg! Bruker makten din til noe godt. Utrolig godt gjort av deg og ta dette opp! Er helt enig, st p, du er god!

Miriam

11.11.2015 kl.22:00

Hjertet mitt grter for dyrene. Det grter s enormt, herre min gud s vondt det gjr se p disse fine dyrene lide. Tusen takk til deg Kristin, som gjr det synlig for verden! Det trengs sies flere ganger, da det ikke ser ut til synke inn hos folket. Jeg har aldri vrt srlig engasjert selv, men akkurat pels har jeg holdt meg unna fordi det er s forbanna grusomt! Jeg er glad for at mange firmaer har begynt bruke fuskepels, som f.eks. Svea.

Klem

11.11.2015 kl.22:13

KNALL innlegg!! Hater selv pelsindustrien og spiser heller ikke kjtt. Respekterer at andre har andre meninger, men nsker at flest folk som mulig fr opp ynene for hvor grusomt dette er. Tusen takk for et bra innlegg! :)

Silje

11.11.2015 kl.22:18

Jeg rettferdiggjr p ingen mte dobbeltmoralen ved spise kjtt og samtidig sttte en avvikling av pelsdyrnringen, men jeg ser snn her p det;

endre hele kostholdet sitt ved kutte ut alle animalske varer er utrolig, utrolig vanskelig, spesielt om man sliter konomisk.

Det som derimot IKKE er vanskelig er ikke kjpe pels. Faktisk er det lettere styre unna pels enn fuskepels, i tillegg til at det som regel er mye billigere.

Fakta

11.11.2015 kl.22:24

Jeg m innrmme at du er ett rtt menneske jeg aldrig kommer til slutte digge! Men nr det kommer til pels br du som mangen andre sjekke opp litt bedre for vre 100% sikker p hva du mater oss lesere med. Jeg beklager, men denne NRK dokumentaren er for lengst funnet skyldig i lgn, og falsk annklage, for sine bilder som er tatt bde innlands og utlands, samt har NRK sine ansatte tatt seg inn i norske pelsdyrfarmers hjem, tatt bilder, av barna og familiene i sine hjem, opptak, blitt venner med barn og voksne under falske navn, og forott disse stakkars familiene. S igjenn, ingen sure miner, men jeg nsker bare at du skal vite at den infoen du har ftt og skriver til dine lesere er falsk.

Alexandra

11.11.2015 kl.22:24

Kristin, selvom jeg helt sikkert fremsto som bde direkte dmmende og noe angripende i kommentaren min er dette nettopp fordi det vekker like sterke flelser i meg rundt dette tema - som det tydelig ogs gjr hos deg. Jeg mener IKKE at du er en drlig person, fl venninne, eller utilstrekkelig kjreste. Kommentaren gr IKKE p dine personlige egenskaper eller evne til skape innhold/levere p bloggen - for det er det INGEN tvil om at du gjr! Tar du poenget? Det er en grunn til at jeg leser bloggen din hver dag, nettopp fordi du fremstr s ekte og genuin i din personlighet. Noe jeg forvrig elsker og applauderer! Dette dreier seg utelukkende om et politisk standpunkt, og kun det. Jeg sier ikke at all verdens "kjttetere" er drlige personer uten nestekjrlighet - da jeg selv var uvitende og uopplyst rundt tema for bare noen mneder tilbake. Da var jeg verken srlig miljbevisst eller engasjert i pelsdyrdebatten - gjr dette meg til et jvlig menneske? Nei. S jeg FORSTR opphavet til tilbakemelingene, men det jeg IKKE forstr er hvordan man parallellt kan ha et spass dybdeblikk i enkelte debatter - men vre s uopplyst rundt selve kjernen av problemet = dyrekonsum. Det at man gr i fakkeltog, er dyrefadder og argumenterer for pelsforbud er alle valg som reflekterer en enorm kjrlighet ovenfor dyr - men valget som faktisk griper inn i hverdagens rutiner, her mat - der kommer man plutselig s langt utenfor komfortsonen til oss mennesker at det ender p grensen til "umulig" og blir sett p som noe man ikke har kontroll/evne til ta valg ovenfor? Klart vi alle kan velge her. Vi velger ved ethvert mltid.

Og det at man ikke kan dekke alle behov for nringsstoffer gjennom et vegansk kosthold stemmer ikke. Jeg jobber til daglig som Ernringsfysiolog og ingen av mine kunder har problemer med verken vekttap, tap av muskelmasse, vitamin- eller mineralmangler. Og TRO MEG - jeg var tidligere den strste fitnesstilhengeren som trodde jeg trengte 200g. karbonadedeig/kyllingfilt om dagen, og var samtidig overbevist om at jeg kom til rase ned i bde vekt og muskelmasse dersom jeg endret mine kostvaner.

Det handler helt enkelt bare om vise interesse for og sette seg inn kunnskapen rundt viktigheten av alle nringsstoffene, slik at man ikke ender i situasjoner der kroppen ikke fr nok energi ift. behov.

Lisa

11.11.2015 kl.22:27

Jeg er selv veganer, og er enig med Kristin at alle monner drar. Det er jo penbart bedre at skalte kjttspisere bidrar til nedleggingen av pelsindustrien enn at de ikke gjr det.Hvis mlet er f en slutt p pelsindustrien spiller det ingen rolle om det er veganere, vegetarianere eller kjttspisere som bidrar til dette. Synes jeg at det er en smule dobbeltmoralsk snakke om at man hater pels samtidig som man spiser animalske produkter? ja, litt. Synes jeg det er bra at kjttspisere joiner alle veggisene om f en slutt p en grusom industri? Absolutt.

thislifeasme

11.11.2015 kl.22:30

Takk for at du deler dette! Er s viktig, stor og varm klem fra meg til deg <3 :-)

Steffen

11.11.2015 kl.22:32

Vit at hvis du bruker penger p kjtt, melk eller egg s bidrar du til:

1. Hungersnd og urettferdighet i verden.

(Utrolig mye mat som kunne gtt til f de sultne i verden gr heller til kuer, griser og kyllinger som senere ender p tallerkenen til rike folk. Hvis vi gitt denne maten til de som sulter rundt om i verden s hadde vi hatt MER ENN NOK mat til alle).

2. Torturering, Voldtekter, Massemord av dyr.

Kuer blir voldtatt gjennom hele livet slik at de kan lage melk til oss i stedet for kalvungen sin. Mannlige hner blir sendt rett til kjttkvernen siden de ikke kan produsere egg. Griser blir hengt opp ned og fr en sakte dd med et knivstikk i magen slik at kjttet skal smake bedre. OSV

3. deleggelse av planeten vr

Dyrejordbruk er den verste miljtrusselen vi har. Selvom vi hadde sluttet med alle andre klimautslipp fra alle andre industrier vil ting fremdeles g til helvete bare pga dyrejordbruket slik som det er n.

Tonja

11.11.2015 kl.22:49

Steffen, visste du at hvis grisen har vrt redd eller hatt det vondt fr den dde, s hadde kjttet blitt uspiselig? S den holder faktisk ikke. Og som sagt over her ogs, er det ikke bedre at ogs de som spiser kjtt bidrar til stoppe pelsindustrien? Eller er det bare deg som har tatt et mer ekstremt standpunkt som har rett til gjre en forskjell, selv om det vil ta lenger tid?

Miriam ting

11.11.2015 kl.22:55

You go girl! Fortsett spre budskapet selv om du har delt dine tanker rundt det fr ;)

Sandra Lrum

11.11.2015 kl.23:46

Det er s uendelig bra at dette tema blir tatt opp! Og det du skriver er s sant, s utrolig sant! Hvordan kan noen sttte noe snt nr man ser og hrer om hvor forferdelig disse dyrene har det?

Desverre har jeg aldri ftt et skikkelig innblikk i hvordan det egentlig foregr bak vre rygger, da jeg ikke har sjans i have til orke se p disse dokumentarene om hvordan de stakkars dyrene behandles. Men jeg kan med hnden p hjerte si at jeg er 100% i MOT pels, og det tror jeg ogs min mor kan skrive under p at jeg har vert s lenge jeg kan huske. Det fles bare s ufattelig feil kle p seg et dyr? Selv om dette er satt litt p spissen s er det jo det vi gjr... Dyrene fortjener leve. De fortjener springe rundt og leke og le og spise god mat og kose seg akkurat snn som vi mennesker gjr. Jeg hper inderlig at vi snart klarer f slutt p all pelsdrift i Norge, og sttter deg 100% i dine meninger nr det kommer til dette, Kristin! Tusen takk for at du tr bruke stemmen din til ta opp en s viktig sak, du er tff!

Jeanett

12.11.2015 kl.00:22

Tusen takk for at du deler dette! :D

Luisa Fernanda del Mar

12.11.2015 kl.00:56

Jeg er helt sikker p at de fine dyrene trenger pelsen mer enn det vi mennesker gjr. Helt enig med deg, forby pels n!

Lise Lotte

12.11.2015 kl.01:02

Jeg syns det er helt greit at man hater pelsindustrien, det gjr ikke jeg, men respekter likevel at folk fr ha sine egne meninger. Som nevnt tidligere i kommentarfeltet er ikke akkurat kjttindustrien s mye bedre enn pelsoppdrett. - Det er kanskje ikke s relevant for alle, men har du sett hvordan man slakter dyr for f halal kjtt? Hvis man skal vre motstander av pels syns jeg ogs man skal bli vegetarianer. Bde kjttindustrien og pelsindustrien er i grunn like grusomt, vi vil ha strre biff til en mindre penge. Det blir press p bndene som driver med oppdrett, og mye av kjttet som ligger i ferskdisken kommer fra dyr som tvangsfres. Ja- alle monner drar, men det blir i mine yne litt feil hate pels nr man spiser indrefilet til middag. Pelsindustrien blir s hypet opp i media og derfor er vi ogs mer bevisste p det enn vi er med kjttindustrien. Det finnes mange groteske, fle videoer p YouTube og ellers p sosiale medier.

Uansett bra at du tar opp temaet Kristin.

Isabel

12.11.2015 kl.03:45

Tonja? Kanskje du skal lese deg litt opp fr du snakker. Griser er smartere enn hunder, de kjenner hverandre, har venner, er glad i hverandre, fler frykt, fr bitteliten plass hele livet s de skal spise mindre/forbrenne mindre=vre mer konomisk og produktiv for industrien. S mye kjtt vi spiser

I Norge hver dag, helst til alle mltider - er det ganske logisk at grisene ikke lever et langt liv p en eng. De blir drept tidlig i livet - og om de kunne valgt selv hadde de nok nsket leve.

Ellers til deg Kristin: elsker deg for at du tar opp et s viktig tema! Du er helt r p alle mter! Gleder meg til du tar en nrmere titt p kjttindustrien <3 st p og fortsett slik du gjr - det funker! Din solstrle! Smask

Birgitte

12.11.2015 kl.08:28

Alts, man blir en smule oppgitt nr man ser mange av kommentarene...Er det KUN de som er vegetarianere som kan kjempe dyrenes sak? NEI! Jeg spiser kjtt,men har like mye kjrlighet til dyr som enhver veggis! Det er s mye man kan gjre for dyrene uten at man kutter ut alt. Man skal heller vre glad for at det finnes mennesker,kjttspisere eller ei, som kjemper for dyr i pelsindustrien, dyr p labratorier, dyr som blir torturert og drept under forferdelige festivaler, utryddningstruede dyr,listen er lang. Hvis kun vegetarianere skulle kjempa for dyrene hadde man nok ikke kommet srlig langt. For de som fler at det kutte ut kjtt totalt er vanskelig, kan man innfre ett par kjttfrie dager i uka. Jeg personlig har ogs sluttet spise kylling og egg. Er faktisk mye man kan gjre uten bli 100% veggis. S dumt at en god del av de som er vegetarianere er s kjapt ute kritisere de som spiser kjtt og samtidig prver redde dyr innen andre industrier. Vi er faktisk ikke dobbeltmoralske, men man velger selv hvilken kamper man skal kjempe for og det skal man respektere!

Kaja

12.11.2015 kl.09:08

Jeg har ikke satt meg s veldig inn i pelsnringen, rett og slett fordi jeg ikke klarer. Er selv veldig bevisst p egne valg nr det gjelder dette og har av den grunn aldri eid et plagg med ekte pels. Holder meg ogs unna produkter jeg vet er testet p dyr. Spiser kjtt, men har de siste rene begrenset dette ogs.

Tina

12.11.2015 kl.10:05

Jeg synes pelsdyrnringen er forferdelig, sier klart nei og tar totalt avstand til jakker osv med pels og fjr. Blir direkte KVALM av se folk som gr med canada goose og svea jakker... MEN... jeg er litt redd for at dersom Noah fr gjennom avvikling av pelsdyroppdrett, hva skjer da? Jo, jordbruket og avvikling av denne nringa blir vell neste hjertesak? Noah mener at dette ikke er bra vertfall, s jeg er redd for det.

For det frste, det er SUPERT at vi har et godt fungerende jordbruk p mange mter.Jeg er imot vegitarianere, synes dette er noe tull. For det frste, soyaprodukter er noen av grunnene til at regnskogen blir hugget ned, og dersom jordbruk, hovedsaklig kjttproduksjonen blir avviklet i fremtiden i Norge, da m vi jo importere, og hvor fr vi kjtt fra da? Kina kanskje, der dyrevelferden og behandling av dyr er MYYYE drligere. Klart vi kan kutte ned p kjtt ;) men veggis blir i dryeste laget synes jeg.

Til de som mener det er like galt spise kjtt som sttte denne nringa, det er IKKE det samme som pelsdyrnringa, at all. Jeg er klart imot pelsdyrnringa, men klart for kjttproduksjon! :))

Tina

12.11.2015 kl.10:19

Steffen,

nr eg nevnte deg i kommentaren min meinte eg p ingen mte angripe deg eller dine meiningar. Eg ville vise til din kommentar som ein forklaring p grunnlaget for min kommentar. Dersom du tolka det som eit angrep beklager eg det.

Legen min har meir enn litt peiling p ernring og eg t meir enn eit knekkebrd per mltid. Eg fulgte alle legens rd om kosthold og opplevde likevel ikkje f dekka behovet mitt for ernring. Eg seier ikkje at det ikkje stemmer at eit vegetarisk kosthold kan dekke alle behov for ernring, eg forteller at eg ikkje opplevde det snn.

Tonja

12.11.2015 kl.11:11

Isabel? Du snakker jo om noe helt annet enn hva jeg sa. Jeg sier at hvis grisen fler frykt eller smerte nr/ rett fr den blir drept, s blir kjttet uspiselig. Jeg sa ikke noe om hvor smarte de er eller hvor lenge de lever. Men de lever ikke en lang og pinsom dd, for hadde ikke kjttet vrt til spise av.

annielistic

12.11.2015 kl.12:17

Tusen takk for at du tok opp dette <3 UTROLIG VIKTIG!

12.11.2015 kl.12:32

Helt enig, liker ikke pels selv.

Har "dessverre" en goose jakke selv som jeg bruker ofte om vinteren, av den grunn at jeg fikk den i gave fr det ble satt noe srlig skelys p temaet.

Kommer til fortsette bruke den, men nr jeg skal ha ny jakke er jeg glad for at det har kommet bedre alternativer innen falsk pels :)

12.11.2015 kl.12:57

Da har jeg noen oppflgingssprsml til deg, Kristin:

- Hva tror du skjer, hvis Norge hadde lagt ned pelsdyrindustrien sin? Tror du Europa og Asia eksempelvis flger etter og syns vi opptrer som et godt forbilde? Bare nevner det at i Kina s er det er krav om at produkter blir dyretestet fr det fr komme p markedet. (google dyretesting kina marked for relevante artikler).

- Har du satt deg inn i dyrevelferdsloven til Norge kontra andre land? Har f.eks. Kina et mattilsyn som jobber med dyrevelferd like mye som Norge?

- Har du noen gang jobbet i et fjs, enten det er pelsdyrfjs, grisefjs, kufjs etc, og fulgt prosessen helt fram til du fr servert en kotelett p tallerkenen? Har du sett dyreplagingen med egne yne?

Du er en ganske travel kvinne, s jeg skal spare deg for all googlingen. Dokumentaren PELS som NRK sendte, var innkjpt fra et eksternt firma, og store deler av opptakene er gjort av en aktiv pelsdyrmotstander (husker ikke hvem i farta). Han brukte falsk identitet og skjult kamera, og LY seg inn p grder for f frem poenget sitt. Noen av grdene han filmet p, var til og med lagt ned p det tidspunktet dokumentaren rullet over tvskjermen. Hvis jeg husker rett s er opptakene gjort over en torsperiode, hvor det er til sammen 6 dgn, alts 144 timer med opptak, hvoran n time blir vist p TV. Selvsagt viser de det _vrste_, det som fr folk flest til sperre opp ynene - for skape blest.

Visste du dette? NRK ble stilt for PFU, pressens faglige utvalg, fordi noen mente de hadde brutt god pressetikk ved gjennomfre dette.

Igjen nevner jeg det med dyretesting og kina. Jeg ser heller at skattepengene mine gr til mattilsynet og jobben med styrke en brekraftig fremtid for pelsdyrbnder i Norge, enn at det skal legges ned. Da ser utenlandske at Norge ikke vil mer, og tar over ettersprselen for pels (for det er en stor ettersprsel) - og dyr i sm bur blir et enda strre faktum.

Og hvis du vil gjre en forskjell nr det kommer til mat: kjp norsk. Norsk kjtt, med nytnorge-merke, Gilde, Prior etc. Kjttet p svenskegrensa kan ingen garantere for, proppfult av antibiotikaresistense bakterier (Norge er vel det landet som bruker minst antibiotika i behandling av dyr). Norsk mat, norsk drikke, sttt den NORSKE bonden. Norsk mat er ikke dyrt, det er TRYGT, og jeg hadde glatt betalt en tier mer for hvert eneste produkt s lenge det er norskprodusert. Ingen i Norge kan g god for hvordan den brasilianske indrefileten hadde det fr den ble vakuumpakket, men i Norge er det rimelig strengt.

Kuer blir forsvidt ikke voldtatt i like stor grad heller, de blir inseminert.

Send meg gjerne en mail hvis det er noe du lurer p. Hilsen ei som IKKE sttter pelsdyrnringen og skulle helst sett at den ble lagt ned, MEN heller at den foregr i Norge enn i mange andre land hvor lover og regler rundt dyrevelferd ikke eksisterer.

Vilde D

12.11.2015 kl.16:31

Men er du klar over at staten hover inn nesten det dobbelte i skatter/moms fra pelsdyrnringen de s fint sttter?

Staten kommer aldri til kutte i sttten til pelsdyrnringen s lenge de tjener p sttte de...dessverre

12.11.2015 kl.17:02

Kjre deg Steffen, det virker som om du sliter med rose de som faktisk er med og kjemper mot pelsdyrene. Kan ikke du slutte hakke ned p alle de som faktisk prver hjelpe? Du virker som en veldig sta person, som mener at det kun er vegetarianere som kan kjempe pelsdyrenes sak. Slutt med deg

Tina H

12.11.2015 kl.17:42

Hei hei Kristin! Vil bare starte med at jeg virkelig liker bloggen din du er inspirerende synes jeg. Jeg er 16 r og kommer fra Trndelag. Jeg gr n p 1.naturbruk p ya vgs. For to uker siden hadde vi om dette temaet, og jeg tenkte si litt om hva vi lrte. Vi fikk hre om alle sidene i pels dyr nringen. for dette er et eget kapittel i lreboka mi. Jeg kan si at jeg er for at noen f pelsdyr farmer i Norge skal forbli. dette er fordi om vi stopper helt med pelsdyr nring her i Norge er det fortsatt noen der ute som vil gjre det ulovlig og kanskje ikke behandle dyret som det skall. Det som kommer ut i media er max 20% av snn det virkelig er. for det er de i Norge som gjr dette p en bra mte. det er de som leier inn veterinr for se over dyrene en gag i mneden for at dyra skal f ha det bra. og de leier inn veterinr for avlive dyrene. og jeg kan trygt si at det er ikke billig leie inn en veterinr, for det er dyrt. men de som driver pelsdyr nringen vet at det er viktig at dyret har det bra og at de fr en fin pels. For hva er vitsen med ha en pelsdyrfarm hvis pelsen ikke er bra? for hvis dyret ikke har det bra hvil endel av glansen og kvaliteten p pelsen bli drligere. og jeg har sett mange bilder av dyr p pelsfarmer som ikke har det bra, og de folkene som ikke gjr noe godt for de dyrene de har jeg ikke noe tilovers for. men s er det de som kan og vil gjre noe bra med dyrene. som behandler de riktig lar de f store bur og bde til vre inne og ute. Det er s mye fokus p hva som ikke er bra med pelsdyrnring og det irriterer meg! For ikke noe positivt kommer fram. Hvis du n Kristin tenker deg at all pelsdyrnring i Norge ikke var lov, tror du da at alle ville ha sluttet med det? for det tror ikke jeg. da vill mange av de som bare skal tjene penger og ikke tenker p dyrene, endel av de vil holde p i det skulte. For uansett s er det noen som vil ha ekte pels.

Snn det var noen ord fra meg. jeg ville bare fortelle deg litt va jeg har lrt og litt hva jeg mener. for det er mer rundt dette enn hva jeg tror noen egentlig vet. For det er mange som glemmer at det er flere sider av en sak og det er viktig f informasjon fra begge sidene.

Hilsen Tina :)

Ingrid

12.11.2015 kl.17:54

Det er helt grusomt tenke p alle disse ste dyrene som bli behandlet som dritt! Hvorfor kjpe ekte pels nr en fake ser helt lik ut? Jeg er s enig med deg Kristin. Denne industrien m stoppes!

Tommy

12.11.2015 kl.18:15

Hei, kan du ikke heller kjempe for bedere behandling av dyr og for bedere utnyttelse av dyret etter at pelsen er fjernet? For det er ikke noe galt med pels eller pelsdyr oppdrett, det er di f personene som ikke vet hvordan man skal hndtere dyr, som delegger for di personene som nsker drive med oppdrett p en human mte.

Emma Djupevg

12.11.2015 kl.18:58

Tusen takk f at du engasjere deg i detta! E soviktig tema og superbra at ikkje alle bloggara e vefladiske men faktisk kan sei at pelsindustrien e et herk i stadenfor skryta ve din nye canada goose😊 St p! Love it😘 Klem Emma❤️

Veronica H

12.11.2015 kl.21:10

TUSEN TAKK OG AMEN TIL DEG, FANTASTISKE KRISTIN!! Takk for at du engasjerer deg og dedikerer et eget innlegg til de stakkars forsvarslse dyrene!! Takk for at du setter fokus p et s aldeles viktig tema!! Takk for at du oppfordrer alle til delta i fakkeltoget!! Respekten min for deg var meget stor fra fr, men n er den uendelig mye strre!! Er selv NOAH aktivist og har hengt opp masse plakater i mitt nromrde for fakkeltoget, og skal sklart delta! NEI til pels! Love you

Renate

12.11.2015 kl.21:11

Kristin, syns det er fantastisk bra at du retter lyset mot en grusom industri jeg syns det er ufattelig trist fremdeles er et problem i Norge og i verden. Jeg har n vrt vegetarianer de siste 8 mnedene. Fr dette hadde jeg litt samme "holdning" som deg, jeg var redd for bevege meg ut av komfortsonen og sette meg ordentlig inn i hva som skjer med dyrene fr de kommer p tallerkenen. Noe som er veldig forstelig i og med at dette er blitt en vanesak for alle nordmenn da kjtt er i hverdagsmaten. Derfor syns jeg det er trist at noen vegetarianere/veganere gr til personangrep mot de som sier at de bryr seg om dyrenes velferd uten vre vegetarianer. Alle burde forst at det legge om kosten sin er et drastisk valg ta. For meg gikk det veldig fint med god sttte fra familie og venner, og ble for meg raskt en god vane.

For dere som er under inntrykket at det at vegetarianere spiser soya er grunnen til at regnskogen blir hogget ned, tar dere ganske feil. Dersom dere gjr litt research finner dere fort ut at indirekte spiser kjttetere mer soya enn hva veggiser gjr. Mange dyr blir foret med store mengder soya fr de havner p tallerkenen deres.

Tilbake til pelsindustrien er dette en industri hvor man tjener penger p mord. For dere som argumenterer med at folk livnrer seg p dette - hvorfor skal det vre greit at man livnre seg p mord? For meg er dette en veldig gammeldags tankegang. For dem i tidligere generasjoner var gjerne dette eneste utvei, men det er det langt i fra for oss. Vi lever faktisk i 2015.

For dere som vil at pelsdyrnringen skal forbli - hvorfor skal man opprettholde en industri som baserer seg p mord? Sett at det er som noen av dere hevder; at ikke alle dyr har det like gale p pelsdyrfarmer, hvorfor skal dyr leve i fangenskap fram til det blir drept ?

For meg er mennesker og dyr likestilt. For hva er det egentlig i bunn og grunn som skiller oss? Hvorfor er det greit for mennesker og ikke bare overbefolke kloden, men og risikere rydde ut andre raser?

Hvem er det egentlig som er det sanne skadedyret p kloden?

For meg er det akkurat det samme hvem som engasjerer seg i pelsdyrdebatten s lenge de er med p fjerne denne unaturlige industrien. Jeg skulle selflgelig nske at alle nsket vre vegetarianer som meg selv, men ser ikke at jeg har noen rett til dmme noen som ikke har kommet til samme konklusjon da de fleste ikke tar valget nettopp p grunn av uvitenhet.

Isabel

13.11.2015 kl.14:15

Tonja? Kanskje du skal lese deg litt opp fr du snakker. Griser er smartere enn hunder, de kjenner hverandre, har venner, er glad i hverandre, fler frykt, fr bitteliten plass hele livet s de skal spise mindre/forbrenne mindre=vre mer konomisk og produktiv for industrien. S mye kjtt vi spiser

I Norge hver dag, helst til alle mltider - er det ganske logisk at grisene ikke lever et langt liv p en eng. De blir drept tidlig i livet - og om de kunne valgt selv hadde de nok nsket leve.

Ellers til deg Kristin: elsker deg for at du tar opp et s viktig tema! Du er helt r p alle mter! Gleder meg til du tar en nrmere titt p kjttindustrien <3 st p og fortsett slik du gjr - det funker! Din solstrle! Smask

Siv

14.11.2015 kl.23:29

Heia

fr vondt i hjerte av noen av disse bildene:((

15.11.2015 kl.00:19

eg syns dyrene burde f vre ifred , men likevel gr det ikke an vre supermann for alle dyra heller

Skriv en ny kommentar

hits