HELT SERIØST???

Forbrukerombudet, nå må dere ta sommerferie, ass! 

Det blir enda litt mer snakk om dette Forbrukerombudet og denne såkalte feilmarkeringen av reklame om dagen, men før jeg får ro i sjelen, MÅ jeg skrive en siste post som omhandler dette temaet. Jeg er nemlig ekstremt irritert og skikkelig forbanna.

Nå har det kommet en artikkel i VG hvor vi bloggere nok en gang får gjennomgå, og jeg lar ikke dette bli forbigått i stillhet. Kjære Forbrukerombudet, hvorfor skal dere være så inn i granskauen pirkete? Jada, det er ekstremt viktig med et overvåkingsorgan, og bloggere som alle andre skal følge de reglene som gjelder, men for å sitere min kjære stefar; forbrukerne må ikke undervurderes! Og vet dere hva? Det gjør de nå! Så til de grader. 

Forbrukerne er virkelig ikke så uendelig dumme og lite selvtenkende, at de lar seg uhemmet påvirke av produktomtaler, og siden dere er så ute etter å ta oss bloggere, hva med omtale og rangering av vin i f.eks Dagens Næringsliv.. Er ikke dette reklame? Jeg kan ikke se at Dagens Næringsliv har fått noe refs for dette. Det burde kanskje også bli forbudt med "Best i test" på Forbrukerinspektørene også da, for er dette strengt tatt en nøytral vurdering av produkter opp mot hverandre? Forbrukerne kan jo i bunn og grunn ikke vite om poduktene som vinner testen er et sponset produkt eller ikke. 

Dere mener nå at vi i tillegg til å merke reklameinnleggene våre godt (noe som er helt ok), at vi også må merke innlegg som inneholder f.eks. bilder av et event vi har vært på i regi av en aktør. Hvor går da grensen på hva som er en aktør og ikke? Dere mener at så lenge man som blogger stiller opp på et arrangement, hvor personen som inviterer går rundt med et håp om at bloggeren skal skrive godt om arrangementet på bloggen, da skal merke innlegget som sponset.. Er ikke dette helt bort i natten?


Hva om min venninne åpner en frisørsalong, og jeg av fri vilje og personlig interesse stiller opp for å vise støtte, for så å skrive noen positive gloser om dette i ettertid på blogg.. Skal jeg da trekke oppmerksomheten bort fra det dette innlegget faktisk handler om, over på en innleding som skriker "annonse" og "reklame"? Det får da være grenser!!! Noen ting er kjøpt og betalt, og da er det naturlig at ordet "annonse" legges til i øverste avsnitt, men ordet "annonse" kan også virke fraskrekkende for enkelte, og de vil da styre unna. Dette er forståelig og også grunnen til at reklameinnlegg skal merkes, men når jeg vil fronte hva min venninne har klart å oppnå her i livet, ønsker jeg for guds skyld ikke at mine lesere skal scrolle forbi, bare fordi de vil styre unna det dere i Forbrukerombudet mener er reklame. Her vil jeg også legge til at jeg KUN annonserer for produkter jeg kan stå inne for, men det vet mine lesere. De har all grunn til å stole på at mine meninger er oppriktig! 

Om man vil gå på en fest, så får man da for pokker få lov til å gå på denne festen, og i tillegg skrive hvor mye man orker om festen i etterkant, UTEN å måtte markere dette i hue og rævva, bare fordi dere i Forbrukerombudet mener at dette er sponset. 

Dere mener også at jeg som gründer skal merke alle mine innlegg, hvor jeg skriver om mitt eget klesmerke med reklame. Joda, jeg reklamerer for egne produkter så kanskje dere har rett, men det er helt naturlig for meg å skrive om egen produksjon - dette er jo tross alt en dyp, genuin interesse jeg har. Jeg har brukt allverdens tid og krefter på å komme dit jeg er nå. Jeg har designet klærene, jeg har betalt for produksjon, jeg har innfortollet varene, for så å betale skatt og moms for varene jeg skal selge. 

Markedsføringsbudsjettet til en nyoppstartet bedrift er ikke mye å skryte av, så hvorfor skal ikke jeg da få lov til å benytte meg av mine egne kanaler til markedsføring, som jeg som privatperson ikke tar betalt for, og som jeg som bedrift ikke betaler for, uten å måtte spy ordet "annonse" ut i annethvert innlegg? Jeg går jo tross alt med klærene som JEG har designet, og jeg linker naturligvis til nettsiden hvor mine lesere kan få kjøpt akkurat den toppen jeg har på meg.. Men så skal jeg altså i følge dere, merke alle innlegg hvor jeg er iført noe fra egen kolleksjon med reklame? Det vil si at jeg egentlig kan kutte ut headeren min, og erstatte denne med en knallgul banner som skriker ANNONSE!! Skjønner dere ikke at dette er helt på trynet? 

Og sånn helt på tampen.. Hvis jeg skriver om et produkt som jeg IKKE mottar betaling for, mener jeg bestemt at merking er høyst unødvendig. Skal alle mennesker som da anbefaler produkter videre til venner og bekjente, levere anbefalingen i en pakke som inneholder en gul flyer med ordet "annonse"? Det er jo egentlig det dere mener. Sånn satt helt på spissen!

Dere sier at forkortelsen "Ad" IKKE er en god nok merking for annonse.. Hvordan kan da bokstaven P være en god nok markering når det kommer til produktplassering i diverse reality-programmer? Og hvordan kan forbrukeren egentlig vite hvilke av produktene som faktisk er produktplassert? Skjønner dere at det er masse her som ikke henger på greip? 

Jeg avslutter nå.. Jeg kunne skrevet 17 sider til, men jeg blir så sur. Haha. Og jeg vil være blid! Jeg har ferie. Satan!

Peace out, og lik gjerne innlegget om dere er enig. Så kan flere få gleden av å se hvor hull i hodet dette faktisk er!!

51 kommentarer

Elisabeth

15.07.2015 kl.21:58

Er såå sinnsykt enig med deg!! Forbrukerombudet kan egentlig gå å ta seg en bolle når de skal pirke på absolutt alt HELE tiden. Sponsede innlegg og annonser er greit å merke så vi vet at det er sponset. Men ærlig talt! Eventer og arrangementer som dere blogger deltar på og har blitt invitert på er det virkelig helt hull i hodet at dere trenger å merke.

Emma Julie

15.07.2015 kl.21:58

Haha, jeg skjønner deg sykt godt! Herre vi som lesere blir ikke påvirket i noen grad om det er annonse eller ei. Om man synes det er fint så kjøper man det uansett. Det blir for teit å skulle markere alt mulig rart. Nyt ferien nå Kristin :)

mediakaos

15.07.2015 kl.22:05

Jeg er SÅ enig med deg, og gir deg min fulle støtte - hue og ræva og litt til! Det er blitt syke retningslinjer på alt! AKkurat som at vi har mistet evnen vår til logisk tenking! Stå på!

Elise

15.07.2015 kl.22:14

Veldig bra skrevet! Jeg skjønner godt at du er frustrert. Haha, likte spesielt det siste poenget ditt med at man kan bruke P på relality programmer, men dere kan ikke bruke "ad", haha! Stå på! Syns det er rart hvis det er strengere regler for bloggere enn f.eks. aviser og magaziner....

Syns det er veldig gøy å lese bloggen din - får alltid mye inspirasjon og glede av å titte innom :D

Sara

15.07.2015 kl.22:16

Jeg er enig med deg! Jeg mener også at Forbrukerombudet burde laget disse reglene for flere år siden... For blogg har eksistert en stund. Jeg syntes det er sykt at de har bare plutselig funnet ut av dette nå!

Og jeg liker sammenligningene dine, dette med TV og produktplassering, haha!

Også har jeg litt vondt av hvordan det er med slike som deg, som lager egne produkter, hvorfor skal ikke du få reklamere for det uten å merke innlegg/bildet/videoen?? Jeg forstår det ikke..

Kristine / KvDesign

15.07.2015 kl.22:18

Jeg skjønner deg så utrolig godt, dette tar helt av! Har selv lurt på om jeg må merke mine innlegg med annonse/reklame siden jeg blogger om mitt liv som gründer og viser til produkter jeg har laget. Nå har jeg altså fått svaret på det, og det var dessverre som jeg hadde fryktet :( Fack! Da kan jeg også like gjerne bytte ut headeren min med en knallgul banner som skriker ANNONSE......

Ønsker deg en knallbra ferie, det fortjener du! Klem <3

worldofliz

15.07.2015 kl.22:20

Go girl!

Dessuten, klærene dine er råe!

NETTOTHOUGHTS

15.07.2015 kl.22:22

JA JA JA JA JA.

Jeg forsto kanskje i episode 38 av Paradise Hotel at "P" sto for "Produktplassering" og ikke "Paradise Hotel". Hvorfor skal alt være lov på Tv og i magasiner og ikke på blogg?? Er så enig med deg. STÅ PÅ.

Katrine

15.07.2015 kl.22:22

Amen! Yo go girl!!

Bare fordi man har gode lesertall, så skal man få svi for det. Noen ganger er det verst å være best i Norge dessverre... Moralen ass.

GOD FERIE SNUPPA!

Elisabeth Kolstad

15.07.2015 kl.22:24

åherre, jeg kjenner jeg blir irritert selv! Men for å gjøre det jævlig enkelt- Kan du ikke bare starte hvert innlegg med "dette innlegget kan inneholde reklame, annonser eller adlinks. En hver leser har selv ansvar for å tolke hva som er hva i dette innlegget. Du er herved advart!" Eller noe i den duren - du skjønner poenget.

Sånn som de holder på nå (utifra hva du og andre blogger forklarer) ødelegger de dagens samfunn. I Hollywood er det mange filmer søm er kjøpt og betalt av de store selskapene for at de skal fronte sine produkter i filmen, (f.eks Harald and kumar. White castle). Skal TV3 eller TVNorge skrive før filmene sine "dette er en spillefilm som reklamerer for *produktet*" det blir for dumt og at "ingen" skjønner det gjør meg faktisk ganske forbanna. Folk må faktisk godkjenne at det å blogge er et yrke nå istedenfor å finne på regler for å ødelegge dere. Hva skjedde med de gode "blogg-dagene" når man skrev uten filter. Man startet å blogg for å fortelle hva man gjorde hver dag og da syns jeg du burde kunne skrive at du har laget noen nye styles (til egen butikk) uten å merke det som reklame. For hvis det går som reklame så kan du ikke skrive at du sitter på laundry uten at det er reklame. Og hvis ikke du kan det, hvorfor kan jeg med åpen profil på Facebook tagge meg inn på laundry uten at det er reklame? Jeg kunne fortsatt å komme med eksempler som dette, men jeg er sikker på at jeg blir nesten like sur og oppgitt som deg.

Merk hvert innlegg som annonse og reklame! D

u reklamerer jo for ditt eget liv.

15.07.2015 kl.22:55

Sånn i bunn og grunn er jeg helt enig med deg. Stort sett er bloggere flinke til å merke innlegg som er sponset på en eller annen måte og det er lett å forstå dersom det har vært et arrangement som en blogger har vært invitert til i håp om at firmaet skal få god omtale i etterkant/skape positiv blest om firmaet.

Det eneste argumentet jeg ikke helt klarer å svelge er "VG/Dagbladet/Dagens Næringsliv osv..må ikke merke alle sine reklameinnlegg med reklame". Den store forskjellen er at dersom man velger å lese en av disse mediene så vet man i utgangspunktet at det finnes reklame på siden deres. "problemet" med bloggere er at det ikke er så enkelt å skille mellom når bloggeren er personlig og når bloggeren er en bedrift. (Enkelte bloggere er selv skrekkelig forvirret i forhold til om de er venninne eller firma :P). For meg som leser er det veldig greit at innlegg er merket at det er sponset/reklame.

Men at dere skal merke at dere har vært på et arrangement som dere er blitt invitert til i håp om at dere kanskje, forhåpentligvis skal skrive noen positive ord om det blir for teit.

15.07.2015 kl.22:58

Selvfølgelig må dere skrive om dere var på event. Skulle bare mangle.

15.07.2015 kl.23:04

Haha dette er jo helt på styr. Du vinner diskusjonen med forbrukerombudet lett!

Ida

15.07.2015 kl.23:10

Du glemte å skrive at dette innlegget er annonse for Forbrukerombudet!!!

;-)

Guro

15.07.2015 kl.23:15

You go girl! Du har min fulle støtte! Og jeg skjønner veldig godt at du velger å promotere egne klær på bloggen, hallo, du skriver om ditt liv, og hva er vel mer naturlig enn å skrive om produktene du lever av å produsere?? Forbrukerombudet kan ta seg en bolle ;-) haha!

Viktoria

15.07.2015 kl.23:32

Jeg må bare si at jeg alltid har digget bloggen din, men her fremstår du ikke som at bloggen din er en jobb. Du skriver ofte (som mange andre) at bloggen er jobb pga timene du jobber, men lite faglig.

Jeg er utdannet lærer og du skulle bare ha visst og kjent på hvordan den jobben føles gjennom media. Det er så mange meninger og vurderinger på alt vi gjør. Bloggere er snilt behandlet i media og kronikker i forhold til lærere.

Men jeg synes det er topp! Og det er viktig! Det er viktig med offentlig debatt og man må si ifra om ting man er enig og uenig om - men da kan det være lurt og riktig å ha et fokus som er utovervendt!

Takk for meg ! ; )

Viktoria Pedersen

15.07.2015 kl.23:40

Kjempe enig med deg!! Stå på ditt!

Natalia

15.07.2015 kl.23:41

Utrolig bra skrive! Skjønner godt hva du mener! Helt enig med deg.

Siri

16.07.2015 kl.00:02

Hei!

Jeg har bare et spørsmål jeg har lurt lenge på. Dette er ikke for å være slem på noen måte, men lurer veldig. Når du skriver om hvordan ditt bryllup skal være, hvordan det skal se ut osv med masse farger og slik og om leiligheten du og Dennis skal flytte inn i sammen og du skriver at stua skal være turkis og at det skal være masse farger og alt det. Er begge to enig i at det skal være sånn?:) Er Dennis like glad i så mye farger som deg? Bare tenker at tenk hvis han liker det nøytrale og liker rent hvitt og svart for eksempel, men så elsker du farger så da blir det slik? Ingen kritikk altså, bare veldig nysgjerrig om dere elsker det like mye begge to! I såfall er dere jo veldig heldig som er så like :D

LisaLDN

16.07.2015 kl.00:25

Bra skrevet, ekstremt viktig å få bloggeres side av saken fram i lyset også! :)

Sophie

16.07.2015 kl.00:52

Jeg digger bloggen din og det du har oppnådd - all kred for det! Men jeg må ærlig innrømme at her er jeg veldig uenig med deg... Jeg leser mange blogger og jobber i mediebransjen. Jeg blir i perioder utrolig lei av alle bloggere som snikreklamerer for venninne sin, egne produkter, såkalte egne anbefalinger som er skjult sponsing osv. MYE i grenseland for å si det mildt.. Og er du fekk invitert på et arrangement, så er jo det selvsagt fordi de arrangøren ønsker publisitet - så jo det er faktisk også reklame. Verstingene på snikreklamer har jo lenge vært cbe (fotballfrue) og dere bloggere skulle bare visst hvor irriterende og lett kjennbart denne skjulte buisnissen er for oss lesere. Samtidig påberoper dere en slags " jeg liker det jo, og derfor skriver jeg om det", samtidig som dere har mye fokus på mest mulig oppmerksomhet, flest lesere, flest mulig klikk på bloggen og økte inntekter. Du er dessverre intet unntak...

Men ser dilemma - det er klart dere vil få færre lesere når nesten alle innleggene merkes med annonse/reklame. Det blir kjedelig og dere mister det lille unike hver enkelt av bloggerne har. Det er uorginalt og ofte kjedelig å lese om sponsa produkter som man vet det kun skrives om fordi bloggerne vil ha penger. Samtidig er jeg glad at forbrukerombudet endelig rydder opp. Så får vi se hvilke bloggere som klarer å holde på sin unike stil og blogge mer ærlig og mindre av de betalte innleggene..

Anna

16.07.2015 kl.01:17

Hei!

Nok en blogger som sutrer over at de blir påpekt at annonser og reklame skal merkes sikkelig:)

Du skulle jo være så original og skille deg ut...

Hva forventer egentlig dere bloggere av deres lesere når dere skriver slike innlegg:)?

Skal man liksom synes synd på at dere blir passet på og at dere skal merke det som er reklame som reklame?

Å, bohoo, har du fått kritikk av Forbrukerombudet? "Stakkars" da.

Du skriver dette innlegget som om du henviser deg til de som jobber der, så hvorfor ikke bare sende direkte email til de istedenfor å legge det ut på bloggen i tillegg?

Hva vil du med dette?

Det er ganske åpenbart at de fleste bloggere, i hvertfall de som ligger på topplisten nå, vil bare ha mer penger. Det er jo å drive en mye lest blogg er nå som å ha en høne som gir gulle egg:)

Vil du påstå at du blogger nå fordi du liker å blogge, og ikke fordi du vil ha penger for alle annonsene du har her:)?

Line

16.07.2015 kl.05:01

Til Anna:

For det første, lever Kristin av bloggen og nettbutikken sin. For å kunne leve av det, må hun tjene penger. Hun gjør det ved å oppdatere bloggen sin jevnlig, ha noen innlegg som er sponset og ved å ligge på topplisten.

En kan argumentere for og i mot at hun skal merke innlegg om egne produkt med reklame, og det er greit nok! Det som i midlertidig blir smør på flesk er hvis Kristin/andre bloggere må merke et innlegg om å gå på nærbutikken med "reklame" fordi de kjøpte et brød som var ekstra godt.

Etter min mening blir det for ekstremt, for hva skal de skrive om da? De kan ikke skrive om treningssenteret de går på, utestedet, kafeen eller noen nettsider som de liker ekstra godt.

Som sagt er dette min mening og jeg håper du respekterer den.

Kristin

16.07.2015 kl.07:36

Jeg er helt enig med deg. Dette er bare tull! Det er, som du sier, andre de heller bør angripe.

Jeg synes du merker innleggene dine godt:)

Irene

16.07.2015 kl.07:47

Det er som at Ikea må merke sine innlegg på face om at hey dette er reklame!!! OMG!! de trenger virkelig å ta seg ferie.. :P det er ikke vits å lage regler bare for å lage regler.. folk må få lov til å bare leve litt og.. det blir jo garantert en interessekonflikt av dette som du kommer med hundre eksempler på.. dette er så tullete.. herre guuud!!!!

Rikke

16.07.2015 kl.08:22

Veldig enig med deg Kristin. Dette var utrolig bra skrevet!

Daniel

16.07.2015 kl.08:37

Skulle gjerne sett en konkret sak publisert på bloggen som Forbrukerombudet synes burde ha blitt merket og som du mener ikke bør det.

Bente

16.07.2015 kl.09:44

Forskjellen på vinomtaler i avisen og for eksempel hemningsløst skryt på en blogg av et nytt produkt, er at avisen ikke får betalt for å verken ta for seg de konkrete vinene eller å gi de positiv omtale. Når du tester produkter som er sponset og som du kanskje får betalt for å skrive om, driver du reklame. Det øyeblikket du deltar på en fest der du ikke bare er vanlig deltager, men også skal yte noe tilbake slik som positiv omtale eller lignende, så driver du reklame. Er det virkelig så vrient?

I tillegg er det jo noe med troverdighet i slike saker. Bloggerne rammes ikke av de presseetiske reglene, men det kan likevel være lurt å følge reglene og ikke ta en Vanessa Rudjord... Har man først tapt troverdighet, er det vanskelig å vinne den tilbake. Det burde være i din og deres egeninteresse å være tydelig på om det promoteres personlige venner eller om dere får betalt for å skrive om et produkt eller event.

Hvordan hadde du reagert selv hvis det viste seg at vinen Dagbladet anbefalte, var Dagbladet betalt for å promotere? Hadde du stolt på at terningkastene deres var objektive etter å finne ut noe slikt?

Ida

16.07.2015 kl.09:58

Jeg har full forståelse for at denne "jungelen" av regler kan virke firkantete og urimelige. Men (er alltid et men her), disse reglene er ikke laget kun for bloggere, de skal favne over en mye større yrkesgruppe og det skaper problemer. Bloggere som reklamerer for noe må forholde seg til markedsføringsloven som alle andre aktører.

Barn er ekstra beskyttet gjennom mfl. og bloggere har ofte yngre lesere, det skjerper bloggerens ansvar med å merke sine innlegg med reklame.

Forbrukerombudet får mulighet gjennom mfl. å legge ned forbud mot handlinger som bryter med mfl. så det er alltid lurt å gå igjennom de aktuelle lovene.

Hege B

16.07.2015 kl.09:59

AMEN! Forstår godt frustrasjonen din! Herregud for et styr. Det får da være måte på... Har trykt liker og håper virkelig at forbrukerombudet leser dette du har skrevet og faktisk forstår hvor idiotisk dette er!!

Bra skrevet!! Nå.. tell til ti og nyt ferien ;) ;)

Kristin

16.07.2015 kl.10:53

Hei! Dette innlegget og en del kommentarer var interessant fordi det viser at mange ikke _forstår_ reglene og deres begrunnelse. Det spiller ingen rolle hvor genuint interessert og fornøyd du er med 1) produktet du selv produserer/selger (som næringsdrivende) eller 2) mottar fra en salgsaktør - så lenge omtalen er å regne som reklame. Dette er norsk lov gjennomført på bakgrunn av EU-direktiver fordi Norge er en EØS-stat. Du får bli stortingspolitiker hvis du vil endre på det. Angående feks DN, som du nevner, så er det pressens faglige utvalg (PFU) som fører tilsyn med medias bruk av reklame/spons i det redaksjonelle innholdet. Lykke til videre med navigeringen i hva som er greit og ikke, leserne forstår nok at det kan være vanskelig.

16.07.2015 kl.11:08

Jeg må le litt...til folk som skriver "AMEN" og bruker det som et avsluttende dette-var-så-godt-sagt/skrevet-at-jeg-ikke-har-ord, dere er klare over at AMEN betyr "la det skje"? Det er grunnen til at det er på slutten av Fader vår og at man sier det på slutten av en bønn.

Caroline

16.07.2015 kl.11:52

Er somregel veldig enig med deg i mange innlegg du skriver og det ser ut til vi deler mange av de samme meningene, men ikke på dette området.

Jeg synes det er bra at det er strengt for hva som må merkes med annonse eller reklame. Det er faktisk ganske mange som ikke alltid skjønner at ting er reklame. Jeg skjønner at det kanskje ikke er like kjekt for en blogger å måtte markere det meste med "annonse" og "reklame" men det er vel kanskje en av de tingene som er kjedelig med det å blogge (alle jobber har en eller flere kjedelige sider, eller? :P)
Det at det skal gå hardest ut mot bloggere, er bare galskap og totalt skutt. Som om bloggere er de største synderne. Og det tviler jeg sterkt på.

Marlene Nilsen

16.07.2015 kl.12:13

Skjønner deg veldig godt Kristin og er så enig med det du skriver her!

16.07.2015 kl.13:16

Diskusjon om innlegget ditt her

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=954020#entry16732941

Tina

16.07.2015 kl.13:21

Veldig enig med Bente!! Bra skrevet!

jeg skjønner at bloggere lever av reklame penger, men yeeeez! Hvor er orginaliteten blitt av? Når du kan gå inn på 6 forskjellige blogger og alle skriver om hvor fantastisk den nye farris og juice drikken er, eller hvor utrolig venus sin barberhøvel er(!) så kjenner jeg at jeg blir litt matt. Jeg leser ikke blogger for å få trykt inn enda mer reklame enn det jeg allerede får servert ellers i hverdagen. Og hadde det enda vært en setning eller kommentar om det, så kunne man kanskje sett bort i fra det og lest det andre interessante, men det er hele fuckings innlegg om en barbelhøvel!! Det er grenser på hvor awesome en barberhøvel kan være. Get a grip of yourself!

Isabell

16.07.2015 kl.13:22

"Forskjellen på vinomtaler i avisen og for eksempel hemningsløst skryt på en blogg av et nytt produkt, er at avisen ikke får betalt for å verken ta for seg de konkrete vinene eller å gi de positiv omtale."

- Jo, de fleste aviser tar seg betalt for å annonsere for et produkt eller skrive en omtale.

Karoline E.N

16.07.2015 kl.14:00

du skriver så bra, og jeg er 100% enige i det du skriver her! Jeg ønsker deg en super deilig dag, stor klem ❤️❤️

Miriam

16.07.2015 kl.14:09

Jeg er veldig enig med deg! Selv hadde jeg nok blitt frustrert. Ingenting er bra nok liksom. Stå på Kristin!

Heidi

16.07.2015 kl.14:30

Helt enig med Bente noen innlegg over her. Kan ikke fatte og begripe hvordan det kan være så vanskelig å merke ting eller forstå det lettfattelige regelverket.

Rikke

16.07.2015 kl.15:56

Uuuuuff... Der mister jeg respekten for deg. Trist lesing.

Reglene er satt for å beskytte lesere og fungerer som en slags brems på dere bloggere. Det skjønner du hvis du bare puster

16.07.2015 kl.18:03

Velkommen til arbeidslivet! Dere bloggere er det første til å forsvare blogging som yrke, og de første til å syte og klage når dere må forholde dere til kontrollorgan, lover og regler. De aller fleste andre yrker og arbeidsgrupper må også forholde seg til slikt, og det er faktisk stadig endringer/forbedringer. (Verden forandrer seg skjønner du) Den ENESTE grunnen til at bloggere motsetter seg se nye reglene fra forbrukerrådet er at de er redd for å tape inntekter. Og alle som kjenner en blogger som lever av det, VET at tanken blant de fleste innlegg handler om hvor mye man kan skvise ut av det. Selvfølgelig skal dette da gjøres på riktig måte! Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så vanskelig å merke innleggene sine riktig. Bare fælg loven og get over it. Og når du sier at man ikke skaø undervurdere forbrukerne sine: Jeg tipper at de fleste av dine lesere er under 16 år, og da har man ikke nødvendigvis like god dømmekraft som et voksent menneske. Forbrukerrådet gjør generelt en kjempegod, og ikke minst viktig jobb. Enda mer nå enn før, når sammfunnet gjennomsyres av reklame, så det er bloggerne som bør ta seg en ferie, ass. Makan til syting - bare fordi man må følge loven?!?

16.07.2015 kl.18:58

Okey, first thing first.

Som du selv har skrevet gjentagende ganger på bloggen så er dette din jobb. Du har selv opprettet et AS, hvor du også er registrert som administrerende direktør, med følgende vedtektsfestede formål, jamfør Brønnøysundregisteret, "blogg, markedsføring og salg av div produkter innen mote og skjønnhet, reklame, promotering og alt hva hermed er i forbindelse, utleie av arbeidskraft samt investering i eiendom og deltakelse i andre foretak".

Forbrukerombudets rolle, er å ut fra hensyn til forbrukerne, føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og standard kontraktsvilkår er i samsvar med markedsføringsloven.

Så her har vi et organ hvis funksjon er å passe på forbrukerne og deg, adm. direktør i et AS, som er underlagt markedsføringsloven. Du, næringsdrivende, synes Forbrukerombudet, kontrollorgan, skal la deg være i fred. Eller som du selv skriver: Forbrukerombudet, nå må dere ta sommerferie, ass!

Jeg synes det er helt ufattelig arrogant og direkte uforsvarlig av dere 'bloggere' å drive virksomheter uten hensyn til gjeldende regelverk. Før var det skatt som var for komplisert og da innså dere til sist at dere burde ha regnskapsførere og nå er det altså markedsføring. Støtt og stadig leser man artikler fra 'bloggere' om at de er lei av å bli tatt useriøst og at de ser på seg selv som forretningsfolk. Men da er det jammen i meg på tide at dere oppfører dere som det også.

Nei, dere kan ikke behandles som aviser og magasiner, for dere er ikke en del av pressen, dere er heller ikke kringkastere, men det kan vi komme tilbake til senere. Dere er næringsdrivende selskaper, hvis hovedinntekt kommer fra kommersielle samarbeidspartnere og reklamering. Det nytter ikke å sperre øynene opp og si at man ikke visste. I hvor mange andre bransjer tror du det er ok for en daglig leder av en virksomhet å si "sorry, jeg hadde ikke satt meg inn i regelverket og har derfor brutt loven i en lengre periode."? Det er ikke Forbrukerombudets jobb å veilede deg, det er ditt ansvar, som seriøs forretningsinnehaver, å sørge for at du er oppdatert på lover og regler. Det er en grunn til at advokatbransjen eksisterer. Når du selv har valgt å gå inn i en bransje, som i følge din egen virksomhetsregistrering, består av reklame, promotering og markedsføring, så er det ditt ansvar å sørge for at din virksomhet ikke bryter loven.

Argumenter som at ord som 'annonse' og 'reklame' kan skremme folk vekk underbygger jo nettopp viktigheten av merkingen. Dine innlegg føres i 1. person entall, den er direkte, personlig og du henvender deg også direkte til leserne dine. I omtalen av produkter, som for eksempel Venus-høvlene, deler du svært personlige historier og bruker klare salgsreferanser som at dette produktet må man bare ha. Det samme gjør også produsenten og andre medier, men i deres tilfelle er ikke innlegget eller annonsen åpnet med "HALLA babes" og avsluttes ikke med "LØV" eller "LOVE YOU ALL". Det er likeledes publisert eller utgitt i en form som forbrukerne umiddelbart identifiserer med annonsering og reklame. Det er her problemets kjerne ligger. Markedsføringsloven krever at markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring. Og det er ikke tydelig, og du mener jo åpenbart selv at ved at det er tydelig med merking, så fremstår det avskrekkende. Men hvorfor det? Fordi du synes det blir for mye tekst? Eller fordi du ikke vil at leserne skal bli minnet på at event, produkter og behandlinger indirekte eller direkte er sponset? At du tjener penger på å drive bloggen? At dette ikke lenger er et personlig utstillingsvindu av ditt liv, men snarere et AS?

Og btw, det er ikke bare bloggere som får refs for feil merking: http://presse.no/pfu-sak/35214/#. De har bare andre andre kontrollorgan.

Og la oss så komme til denne P-en. Den står for produktplassering og er ment for å være et universelt og nøytralt symbol til bruk hvor produktplassering i kringkasting finner sted. Produktplassering var forbudt i Norge frem til 1. januar 2013. Reglene om prduktplassering finnes i Kringkastingsloven §§ 3-6 og 3-7. Loven gjelder kun for kringkastere, en kategori bloggere ikke oppfyller, hvorfor bloggere ikke kan påberope seg bruk av produktplasserings P-en.

Så helt ærlig - stopp sutringen og ta ansvar!

Ida H

16.07.2015 kl.19:25

Jeg vil si at det er greit at dere markerer hva som er sponset og ikke, og det synes jeg de fleste bloggere har blitt flinkere til.

Jeg vil også si at det er nok ikke forbrukerombudet som har skrevet denne saken i VG. VG er ikke alltid til å stole på, for de vil jo, som de fleste andre nettaviser oppnå oppmerkomhet, og det klarte de nå med glans!:)

Anna

16.07.2015 kl.22:56

Til Line:

Det er enkelt som bare det: er det en annonse eller en reklame, noe som betyr at bloggeren får goder for å skrive om det på bloggen sin, så skal det merkes slik at loven og reglene følges.

Å , jo da, de kan godt skrive når du har kjøpt et godt brød på butikken, men da trenger det ikke å være tatt mange bilder som viser av hva slags butikk det er snakk om og hvem produserte brødet.

Jeg er ikke så naiv til å tro at i denne tiden når bloggerne tjener på å markedsføre produkter, er de villige til å skrive om noen produkter KUN fordi de vil gjøre det uten å få noe for det.

Jeg tror de vil helst ha penger for å skrive om noe.

Er ikke du enig ?

Hvorfor skrive gratis om noe når man egentlig kan få penger for å skrive om noe annet?

Jeg tror at det er denne logikken hos de fleste toppbloggerne nå:)

17.07.2015 kl.10:58

Men er ikke dette jobben din da, Kristin?:) Mye jeg synes er kjedelig med jobben min og, men jeg må jo gjøre den.

17.07.2015 kl.12:15

Du er heldig du, du har en blogg og kan reise når det passer deg. Du får skrive om feriene dine, med masse bilder mens vi andre må dra på jobb og faktisk gjøre noe.

Blogg er absolutt ikke en "jobb", det er mer en livsstil og du har ganske så frie tøyler.

Menmen, digger deg Kritstin! :-)

Silje

17.07.2015 kl.17:09

Forbrukerombudet gjør bare jobben sin. Og de sammenligningene du bruker her henger jo ikke på greip. Take a chill pill - det er ikke synd på deg.

Sebastian

18.07.2015 kl.11:32

Jeg kom inn for å muligens flire litt av en slik "rosablogger" som skulle komme med en masse uintelligent svada om hvordan myndighetene forfølger henne, men må oppriktig si meg imponert over innholdet og argumentene som Kristin her presenterer. Og beklager herved min forutintatthet. Bra innlegg! (PS! Dette er også første gang jeg er inne på styleconnection)

Ole

19.07.2015 kl.21:25

Leit. Mistet respekten for deg av dette innlegget

Skriv en ny kommentar

hits