HVOR GÅR EGENTLIG GRENSEN??

Når jeg skriver denne teksten sitter jeg i flysetet. 22D for å være helt presis. Jeg sitter altså ved midtgangen, og ved siden av meg ved vinduet sitter en forretningsmann med sine viktige papirer. Jeg har musikk i ørene og sangen som spilles nå er «Playing with the boys» - en av mine soleklare favoritter gjennom tidene. 

Det er bare fire seter totalt i bredden på Lufthansas flygning til Firenze, og jeg sitter i skrivende stund og smatter på en eplekake vi nettopp fikk utdelt. Den er overraskende god for å være pakket i plastik.. Saftig med god smak, men eplene er relativt dvaske. Helt ok - det er tross alt flymat. Hyggelig overraskelse, da! Jeg hadde ikke forventet å få servert eplekake og hvitvin free of charge. Plusspoeng til Lufthansa. 

Til venste for meg skjer det noe som gjør meg så forstyrret at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg kjenner at jeg blir ekstremt ukomfortabel og lettere sjokkert, for der sitter en mor med barnet sitt på fanget. Det i seg selv er jo helt naturlig.. Barnet har også fått eplekake som hun nå tygger på - jeg kan tenke meg at hun nærmer seg fem år. Alle tennene er i hvert fall på plass, og i tillegg får jeg inntrykk av at hun kan snakke. Da kan fem år høres riktig ut, eller? 

Anywho..

Innimellom smatting og tygging på denne eplekaken drar hun opp toppen til moren, for så å ta et grepa tak rundt brystvorten hennes. Deretter stapper hun denne inn i munnen. JADA, det gjør hun faktisk.. Hun legger seg godt til rette, holder et fast grep rundt den enorme melonen som nå er på vill flukt, og sutter for harde livet. Her er visst melkeproduksjonen i full sving, og jeg kan ikke unngå å bli helt satt ut av situasjonen. 

Fortell meg, mødre.. Er dette greit? 



Dette kan seriøst ikke være greit. Finnes det ikke en øvre ammegrense? Jeg mener, det kan da ikke være innafor at barn får i seg morsmelk frem til de omtrent begynner på skolen, kan det vel? Det er meget mulig at det å amme barna sine såpass lenge fører til en real helsegevinst for både mor og barn, men jeg klarer bare ikke å se på dette som ok. 

Moren ser ut til å gi greit faen, samtidig som hun lar barnet sitt gjøre akkurat som hun vil. Her finnes det ingen grenser, og hver gang denne lille jenten ikke får viljen sin lager hun et helsikens spetakkel, for så å få lov til å gjøre som hun vil. 

Nå ser det ut til at hun er ferdigdrukket. Halvdelen av eplekaken ligger strødd utover både 22C og 22A, og hun sitter nå på fanget til mammaen sin og poker henne i trynet med en serviett - skikkelig shit-kid der her med andre ord. Møkkaunge!

Jeg prøver å la være å glane.. Det er jo ingen fin ting å gjøre, men denne situasjonen får meg altså til å både glane og stirre - sånn som jeg er oppdratt til ikke å gjøre. Og det er ikke min feil. Når et stort barn er i stand til å melke sin egen mor, kan jeg ikke la være å henge meg opp i situasjonen. 

Hele hendelsen resulterer jo til og med i et flunka nytt blogginnlegg! Jaggu ikke verst.. Jeg har jo et enormt behov for å snakke med noen om det som foregår på sidelinjen, og jeg føler at det er bedre å ty til tastaturet enn å sette i gang en samtale med sidemannen, haha! 

Så, til alle mødre der ute..  

Ikke gjør sånt, okei? Ikke sitt på et fly og la barnet deres på fem år slurpe i seg morsmelk direkte fra daiene (bergensk HAHA)! Èn ting er små bebiser, de kan dere få lov til å amme når og hvor som helst, men en kid på fem? Her burde vel avvenningen startet for lengst, eller? 

Klask og dask fra en forstyrret globetrotter! 

81 kommentarer

Tonje Haaland

16.04.2015 kl.09:06

dette er direkte motbydelig! Jeg er enig med deg. Dette går på at barnet hsr all kontroll på hva dom skjer å når d skjer. Og om dem ammer etter endte 2 år er det noe som bør holdes hjemme ikke på et fly det er ikke greit? Strikken er ikke tøyet men røket

Tiny

16.04.2015 kl.09:08

Neeeei!!!

Charlie

16.04.2015 kl.09:10

Når man ser sånn ting kan man ikke bli annet enn paff!

Samme skjer når man leser om det sånn som du beskriver...

Asså amming når barnet har passert 2 år syns jeg er drøyt, så 5!!!! og ikke bare det men at mor lar ungen sitte å poke henne sånn som det!

Kjenner det kribler av irritasjon på høyt plan når jeg leser om barn som holder på sånn..

God tur videre Kristin!

pia

16.04.2015 kl.09:17

det kan nok tenkes at barnet er endel yngre enn fem år ;) om hun ikke har eget sete er hun under 2 år, da det kun er de som får lov til det på fly. barn på 2 år har også masse tenner, og snakker masse..men jeg vil jo også si at det er litt spesielt å amme en toåring da ;)

StyleConnection

16.04.2015 kl.09:27

pia: Hun hadde eget sete, men nektet å sitte der, haha!

Emma Julie

16.04.2015 kl.09:31

Hahah, herre er mye rart på vandring! Håper du hadde en fin flyreise allikavel da :)

Victoria LT

16.04.2015 kl.09:33

Ugg!

? Blir litt tom for ord ? O_o

Lykke til på turen!

Camilla.

16.04.2015 kl.09:34

Jeg er bare 20 år, (så jeg har heller ikke ammet selv eller hatt noe særlig til folk rundt meg som ammer) men synes ikke det er helt normalt å amme 'store' barn. Jeg tror faktisk det er en del helsefordeler med det, men ikke nok til at jeg synes det rettferdiggjør det :-) But then again, jeg dømmer ikke de som ammer 'store' barn jeg blir bare litt ukomfortabel selv. Amming av babyer føles 100% naturlig (og det er det jo haha) og det synes jeg bare det er kjempeflott at man tør å gjøre ute i det 'fri' :-)

Kos deg i Italiaaa :*

Mari

16.04.2015 kl.09:36

Okei, nå skal det sant sies at jeg syns amming er en ubehagelig ting selv om det er naturlig. Kjenner jeg blir KVALM! Når en baby har passert 6 mnd syns jeg det lille barnet begynner å få for masse personlighet at det ser lite okei ut at det sutter på puppene til mor. Når man er fem år begynner man å huske mer og mer, og pupper er noe jeg forbinder med blader på øverste hylle og noe mennene sikler på. Føsh!

Anette

16.04.2015 kl.09:36

Kan ikkje folk få gjør som de vil!!!!!!!

Monica

16.04.2015 kl.09:47

Hei Kristin :)

Nei, det er ikke greit å amme når de er så stor..Det er faktisk ekkelt....Barn trenger kun melk fra puppen frem til de er ett år:) Etter det kan kan de drikke vanlig melk....

Kristin

16.04.2015 kl.09:52

Nå kan barn snakke fra to års alder da.. jeg jobber ikke barnehage og er vant til det meste men husker jeg ble ganske satt ut da den ene jenta gikk fra å Være få selvstendig og stor(3 år) til å bli ammet når moren kom! Moren satt på benken og jenta STOD mens hun drakk! Veldig spesielt! Årsaken sa hun var at hun um var for å bevare et nært forhold og gi trøst hvis hun var syk eller noe. newsflash..there are other ways!

Christine

16.04.2015 kl.09:54

Nå vil jeg si at det muligens er lite helsefordeler for en femåring å få morsmelk. Det går nokk hardt utover tennene deres i overgangen fra melketenner til nye tenner. Men, min kjære kjente flere som ammet barna sine lenge for å holde melkeproduksjonen i gang så boobsa kunne holde seg store. Etter en fire - fem år med amming resulterte det i melkespreng uten sidestykke og skikkelig saggy boobs! Synes ikke amming etter 1,5 år er greit jeg :-P

Rebecca

16.04.2015 kl.09:55

Hei Kristin!

Nå er jeg 23 og har et barn på et år, aldri ammet :/ for jeg fikk aldri melk men HVIS jeg hadde fått ammet så hadde min grense gått til 1 år, det her er IKKE greit...

Stakkars.. Hu kan ikke tenke mye på ungens beste..

God tur til Italia :-)

Silje Marie Angell

16.04.2015 kl.09:58

Uææh, det virker så merkelig. Jeg får litt "Game of Thrones"-følelse av hele greia med amming når barnet blir eldre. Det er jo viktig å lære dem å utvikle seg og finne nye metoder for å "tilfredsstille" dem..? Jeg vet ikke helt hva jeg skal si eller gjøre når jeg ser sånt. Men jeg synes ikke det er innafor! Likevel; hvem har ansvaret for å si ifra til en mor at ungen ikke lenger er en baby?

Sofie M

16.04.2015 kl.10:03

NEEEEEI! Det er ikke greit :O Jeg mener at når barnet selv kan si at "Mamma! Nå vil jeg ha melk" og selv gå rett på puppen, blir det bare rart. Som du sier er det helt greit for små barn, men ikke for store barn. Selv tror jeg at jeg kun ville ha ammet ett år, hvis jeg noen gang vil ha barn.

Håper du får nyte resten av flyturen uten flere forstyrrelser...

Klem til deg <3

http://sofiemortensen.com

16.04.2015 kl.10:04

Altså, i det øyeblikket barnet selv henter frem puppen og forsyner seg så har man ammet ALT for lenge, i mine øyne :O for min del går grensen ved maks ett år...

Alexandra

16.04.2015 kl.10:19

Åherregud.. Da hadde jeg også reagert! Det er ubehagelig og ekkelt, dessuten går det faktisk an å skjule det fra offentligheten.. Jeg hadde blitt flau om det var mitt barn som skulle ha melk midt på flyet og hun var nesten 5! Jeg har et bror som fyller 5 i September, ikke faen om mamma hadde fått LOV til å amme han så lenge!! Da hadde jeg i alle fall IKKE vært en del av den familien lenger..

Du har så helt rett! Ett sted går faktisk grensa, og den er nå nådd for flere år siden i denne saken, mener nå jeg!!

Ellers håper jeg turen din har gått bra :)

xoxo

Caroline

16.04.2015 kl.10:24

Det er nok noen som ammer ungene sine til de er 5 år og vel så det, i mine øyne er dette en SMULE for lenge! Jeg er selv mor og synes amming er den mest naturlige ting i hele verden og nå som jeg er gravid igjen og venter mitt andre barn så gleder jeg med til blant annet det å amme (en magisk stund mellom mor og barn den første tiden). Når det er sagt så synes jeg amming er greit når de små er babyer/spebarn. Når barna er store nok til å leite frem puppen og putte den inn i munnen selv, nei DA er de for gamle til å bli ammet, det synes iallefall jeg. Jeg synes også amming av barn over 1 år bør skje hjemme bak lukkede dører, da er ungen faktisk såpass stor at hoved føden er "vanlig" mat og ikke melken fra puppene.

Karoline E.N

16.04.2015 kl.10:34

God torsdag ❤️

Nei fyfaen!! Dette er fader i meg ikke greit. Kjempe EKKELT! Etter at dem har fylt 1 år, kan dem drikke vanlig melk, ikke fortsette og suge melk fra mammas pupp dem er 5 år. Kjenner jeg blir sikkelig flau på hennes vegne, og vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort om det var jeg som var vitne til en sånn episode, for blir faktisk sikkelig satt ut 😳 blir også litt tom for ord! Hvis hun på død og liv måtte gi denne ungen melk fra puppen, kunne dem god på toalettet, ikke dele hele opplevelsen med andre. Fadder jenta mi fylte 5 år i går og jeg kan aldri i min villeste fantasi se for meg at hun skulle fått melk av mammaen sin via puppa. Nei, fy fader!! Huff..

Ønsker deg uansett en super fiiin tur videre, måtte dere få det kjempe fiiint ❤️ Stor klem

karoline

16.04.2015 kl.10:42

Jeg tenker at det er opp til hver enkelt, men at vedkommende deretter må ta konsekvenser i form av glaning osv. I mine øyne er det LANGT over tiden og jeg har selv satt meg en grense på 1 år, men mistet "heldigvis" melken når datteren min var 7 mnd så overgangen var enkel. Ja, det å amme er naturlig, men ikke i en alder av kanskje 5 år.. Tenk å begynne på skolen og fortsatt være avhengig av puppen til mamma'n sin? Stakkar.. Jeg har hele tiden sagt til meg selv at den dagen Isabella klarer å finne frem puppen selv, så er det nok, nettopp fordi hun er gammel nok til å spise annen mat og kroppen hennes mest sannsynlig tåler vanlig melk.

klems :)

KaariineeMK

16.04.2015 kl.10:57

Hahaha, fantastisk situasjonsbeskrivelse! Du skriver veldig bra, I love it :) Om dette er galt eller ikke skal ikke jeg uttale meg om da jeg ikke har barn selv, men jeg hadde nok følt meg litt utilpass hvis det hadde skjedd meg :p Hvordan klarte du å la være å le?

Kristine

16.04.2015 kl.11:14

haha det er ikke greit.. altså hver sin smak.. men kan vel si at her i huset er nå puppa forbeholdt til mannen:) ammet begge jentene mine til rundt 4-5 mnd, da var de ferdig med dem og jeg følte de begynte og blir for store også.. Allerede begynt og få vanlig mat så de ville heller ikke ha mer pupp. Det blei for kjedelig:)ser for meg største jenta hjemme nå skulle fått melk.. grøss og gru. Hu er 5 år.. Da er de store altså. skoleunger til neste år. Hadde blitt satt ut selv:)

16.04.2015 kl.11:21

Man ammer vel barne sine delvis til de blir ca1 som "kosttilskudd" den siste tiden? Syns en som er 4-5 er drøyt..

Julie

16.04.2015 kl.11:30

æsj, fy faen så ekkelt

SS

16.04.2015 kl.11:39

Det der er bare nasty! Virkelig på tide og klippe navlestrengen! Eg mener overste aldersgrense må være toppen 1 år. Når kidden kan begynne og spise grøt i 6 mnds alderen trenger ikke du sitte og nusse ungen. Gud hjelpe meg!

Begynte og tenkte på grown ups filmen, der en mor melker 3 åringen sin. Det var nasty nok og det var på film! Tar synd i deg! Æsj!

Marita

16.04.2015 kl.12:06

Eneste biologiske grunnen til at kvinner har bryster er for å kunne amme barna sine. Ikke for å tenne menn.

Synes det er mange andre ting folk foretar seg offentlig som er mer sjenerende enn å amme "store" barn.

Jeg har selv en jente på 15 mnd som jeg ammer hver morgen. Synes det er veldig koselig og synes verken amming er ekkelt eller unaturlig. Amming blir vel i hovedsak ekkelt dersom man forbinder bryster med noe seksuelt....

Lena Pedersen

16.04.2015 kl.12:18

æsj! Altså, kanskje de liker den nærheten, men jo lengre de venter, jo værre blir det! Om de absolutt skal gjøre det, så kan de for guds skyld holde det innenfor husets fire vegger!

Otilie S

16.04.2015 kl.12:19

Det er IKKE greit!

Tone

16.04.2015 kl.12:57

Nei æsj og fysj!

Nå er ikke jeg mamma selv da, men er utdannet førskolelærer og jobber i barnehage. Vil ikke akkuratt si at jeg vet så mye om amming fordet, men alikevel dette er noe som ikke er nødvendig etter 1 år mener jeg iallefall. Tenk på tenner, skal ikke jenten få trene opp både kjeve, tenner og tyggemotstand? Snakkars jente..😔

16.04.2015 kl.13:27

Fy, så fordomsfull du er. Trodde bedre om deg. La nå folk gjøre som de vil, det er bare positivt å amme.

Sølvi

16.04.2015 kl.13:54

Nok et I-lands problem.

Mener man at barn under en viss alder ikke bør ammes, så følger man sine egne meninger i eget liv. Å rakke ned på hva andre velger å gjøre er lavmål-deluxe så lenge det handler om ting man ikke kan slå i bordet med at faktisk er skadelig.

Og amming er vel til dags dato ikke bevist skadelig på noe som helst vis utover det første anbefalte året?

Evelyn

16.04.2015 kl.13:55

nei det bør ikke være greit! de bør hværtfall ikke gjøre det i ofentlighet!

Stinemor

16.04.2015 kl.14:06

det kan jo fort sammenlignes med incest!!?

16.04.2015 kl.14:13

@Marita: Det går vel an og forbinde pupper med noe seksuelt og matfat for spedbarn el? Betyr ikke at man synes amming er ekkelt selv om man synes det er noe seksuelt med pupper..2 vidt forskjellige ting. Når jeg ammet var dem til babyen, men nå.. hvorfor ikke bruke dem i litt annen setting?

Marthe

16.04.2015 kl.14:15

Jeg og min mor var på venterom hos tannlegen for ett par år siden, der satt det en kvinne med en gutt på ca 3 år. Gutten løpte rundt å lekte, jeg og mamma ante fred og ingen fare, så plutseligt forsvinner gutten under skjorta på mammaen sin.... Vi visste rett og slett ikke hvor vi skulle gjøre av oss! Det må da være en aldersgrense der man slutter å amme barnet sitt? Veldig ubehagelig situasjon..

Helen

16.04.2015 kl.14:39

Jeg er selv mor og synes amming er helt naturlig til barnet er 1 år, maks 2. selvfølgelig opp til hver enkelt. Men er barnet over 1 år, gjør det hjemme og ikke ute. Når Barnet henter puppen selv da er det for stort altså.

Tonje Agate

16.04.2015 kl.14:52

Av din beskrivelse høres det ut som ungen er rundt 2-3år. De fleste begynner med fast føde når de er rundt 6 mnd og er dermed avvent ammingen innen de er ett år. Ammes det mye lengre enn dette, er det ofte mødrene som ikke vil miste nærheten. For andre er det sykdom, hørte om ei mor som måtte amme barnet til hun var skoleklar på grunn av at barnet hadde en immunsykdom. Men etter ett år ville jeg ha gjort dette på et privat område. Det du beskriver her er ikke annet enn dårlig oppdragelse. Derfor skriker det i meg når du sier møkkaunge. Møkkamor ville jeg heller sagt.

Lise

16.04.2015 kl.14:59

Hei. Ville også blitt sjokkert med en gang. Men tenk om det ligger noe annet til grunn. noe som du ikke vet.

Skjønner ikke at du gidder å ta på vei for dette. Henge ut dama på bloggen, det er greit det. Men du kunne jo like gjerne spurt henne face to face. Kunne jo liksom fisket litt frampå. Nei, det som ikke er perfekt i en bloggers øyne -det er galt. Det er min konklusjon. Litt høye på dere selv kanskje?

Uansett Firenze er en flott by. Kos deg og ikke irriter ded over noe du ikke kan gjøre noe med uansett

16.04.2015 kl.15:30

http://www.photographersdirect.com/buyers/stockphoto.asp?imageid=540229

Like sjokkert? Forskjellen på "disse" kvinnene og "oss" er kun overflata. Vår er...polert og beskyttet av materielle ting.

16.04.2015 kl.15:38

Om man har familier med mye allergier eller annet, så er det vanlig å amme "store" barn. Ett helt blogg innlegg om hvor mye det plaget deg å se det, er bare på trynet.

Trine

16.04.2015 kl.15:45

HEIA amming enn hvor lenge man måtte ønske!

Eva

16.04.2015 kl.16:01

Jeg mener at 2 år burde være grensen... når ungene er gamle nok til å tygge sin egen mat så burde de nemlig spise mat.

Jeg får vondt inni meg av å tenke hvordan puppene hennes må se ut.... :-S huff

Hilde

16.04.2015 kl.16:15

Skjønner godt at du ble satt ut! Synes det er perverst når så store barn ammes.. unnskyld meg altså..

Ja amming er noe av det mest naturlige her i verden, men ikke når barn er store nok til å tygge sin egen mat.

16.04.2015 kl.16:16

Drøyt! Tror jeg hadde sagt ifra ...

Gabriela

16.04.2015 kl.16:33

enig med mange andre over her, når barnet er gammelt nok til å si ifra selv så er det for stort, jeg ble ikke ammet i det hele tatt, så vet ikke hva som er normalt egentlig, men syns 1 år er nok

Ane

16.04.2015 kl.16:35

Ok, så er det drøyt å amme en 4-5 åring. Ekstra drøyt når man sitter og spiser i tillegg, og ikke kan velge å flytte seg. Ser den. Men mye uvintenhet og synsing ute og går her. Amming som "kosttilskudd før ungen er ett år?" :P I Norge er anbefalingene fra helsedirektoratet å amme til 1 år og gjerne lenger. Verdens helseorganisasjon anbefaler forøvrig 2 år. Rådene kommer fra et bredt spekter av forskning som viser at dette har en rekke helsefordeler, både for mor og barn. Prioriteringer endres når man får barn og med modenhet, da trumfer barnets behov heldigvis andres meninger for de fleste.

Rebecca

16.04.2015 kl.16:58

off, skjønner veldig godt at du reagerte på det og stirret, jeg hadde nok gjort akkurat det samme!! jeg har lest et par ganger om mødre som ammer ungene sine i flere år! så det er vell ikke HELT unormalt, men synes de burde lav være og gjøre det på et fly, de må jo skjønne at de fleste synes det virker litt rart og unormalt!!

kos deg kjempe masse i Italia!!<3

Christin

16.04.2015 kl.17:53

Herregud så mange kunnskapsløse kommentarer. Dere 'mener' at en ikke skal amme etter 6 mnd eller 1 år? Så klart er dette opp til hver enkelt å avgjøre, men det anbefales faktisk å amme til barnet er 2 år. Da er det ikke snakk om fullamming; fra bebisen er rundt 10 mnd gammel bør morsmelk bare supplere kostholdet. Dette er bra for helsen til både mor og barn, kan f.eks minske sjansen for at moren får brystkreft. Foreslår at folk leser seg opp om ting før en absolutt skal mene noe om det.

Ellers er jeg helt enig at det å amme en 5åring ikke er greit. En burde i så fall holde seg til sånt hjemme.

L

16.04.2015 kl.17:54

Marita: kanskje hovedgrunnen til at vi har bryster er for å amme, men det er også en veldig viktig del av menneskers seksualitet. Det er helt naturlig å se på bryster som noe seksuelt, hvis du sier noe annet må du være helt i ammetåka. Hvorfor tror du ellers kvinner tar silikon? For å kunne amme bedre?? Neppe.

Elin

16.04.2015 kl.18:07

Nei, det er IKKE normalt å amme så store barn. Ikke har de behov for det heller, for de er store nok til å få i seg det de trenger av næring gjennom maten ellers. Og hvorfor i all verden skal alle på død og liv få gjøre som de selv ønsker i det offentlige rom fordi det er "naturlig"? Det må da gå an å ta litt hensyn til omverdenen når du har preferanser på sidelinja av det de fleste tenker er normalt. Om du digger å fly rundt naken betyr ikke det at du automatisk kan gjøre det i full offentlighet, selv om det er aldri så normalt.

Ammende mor

16.04.2015 kl.18:13

Skjønner jeg må være anonym med tanke på så mange strenge meninger om å ikke amme etter endt ett/to år. Jeg er selv ei mor på 23år og har ei datter på 2 1/2. Jeg syns det er synd at jeg må skamme meg for å fortsatt amme. Eller hvor mye melk det er igjen, kan jeg ikke påstå at jeg vet, men amme gjør jeg. Vi gjør det strengt tatt ikke i offentligheten. Men vi har morgenkos, etter barnehagekos og kveldskos. Hvorfor? Fordi datteren min ønsker det. Hun finner en trygghet, frakobling, ro og kjærlighet i det. Jeg skal være ærlig å si at jeg kunne godt sluttet for min egen del. Men for henne er det en så naturlig del av hverdagen, at jeg skal ikke slutte bare fordi jeg ikke vil. Men så kommer jo spørsmålet, hvorfor vil jeg ikke? Jo, det er dessverre mye takket være dere mange bedrevitere av mødre eller jenter som ikke kommer til å få barn på flere år uansett, skal mene og synse hva andre gjør i det som faktisk kalles privatliv. Kristin, jeg kritiserer ikke deg, for jeg er helt enig at å amme et barn som har sitt eget sete på fly - offentlig, kanskje ikke er det mest ideelle med tanke på hensyn til andre i det minste. Men jeg blir kvalm av noen av kommentarene som skal nærmest diagnostisere meg fordi jeg ammer ei 2 1/2 åring!

anonym til anonym

16.04.2015 kl.19:14

Jeg føler du er litt butthurt "ammende mor", og tar til deg ting som ikke er direkte mot deg. Det er da bare å la være å bry seg om folks meninger. Om man vill gjøre noe, så gjør man det som regel uansett! :) og greit nok at du å din datter ser på det som "deres kose tid" men da kan dere jo ta det hjemme (som dere gjør ) og heller ty til melk på flaske i offentligheten. Tror igrunnen de fleste av jordas befolkning har nokk med sitt eget! :)

Evelyn

16.04.2015 kl.19:45

Er selv mor og syns ikke dette er ok.

Jeg ammet til min datter var 8 mnder. Men personlig syns jeg grensen er på 1år for min egen del.. Andre kan gjerne amme til barnet er 2 år. Men når de blir eldre enn dette lurer jeg på om de gjør det for barnet eller sin egen del..

Våkenanemone

16.04.2015 kl.19:59

Det er jo naturlig i den forstand at mammaer kan produsere melk så lenge. Jeg syns det skal være opp til hver enkelt. Dersom du lurte på om barnet kunne snakke, så var nok barnet nærmere to år enn fem år ;)

Cecilie

16.04.2015 kl.20:02

Woooow. Jeg er selv mor til 2! Å jeg ville aldri- ALDRI ammet barna til de var så store. Da er det på tide å gi dem et glass tine helmelk.

Caroline

16.04.2015 kl.20:06

fikk litt gulp i munnen når jeg leste dette

mammatil4

16.04.2015 kl.20:15

Høres ikke ut som om dette barnet er 5 år, en 5 åring får man ikke plass til på fanget på et flysete :) Et barn med tenner og språk som sitter på fanget på et fly vil jeg tippe at ikke er noe særlig eldre enn rundt 3 år. Det er ikke uvanlig å amme så lenge, WHO anbefaler amming til barna er minst 2 år. Problemet her er snarere hvordan amming blir sett på i samfunnet vårt. At det fortsatt reageres på at barn får morsmelk er uheldig. Hvor lenge man ammer er opp til hver enkelt mor, ingen skal trenge å skamme seg hverken for å ikke få til å amme, eller å amme lenge. De over her som sammenligner amming med incest håper jeg fjortenåringer som forhåpenrligvis endrer mening når de blir litt eldre og får tenkt seg litt om.

Tina

16.04.2015 kl.20:33

Jeg syns det er motbydelig og perverst..

At ett barn på 5 år skal sutte pupp er kvamlt.

For meg så burde de slutte med amming før de er 1 år (altså når de klarer å spise vanlig mat, som er enten most eller i små biter)

Leste en artikkel om mødre som ammet barna til de var opp til 7 år, og der stod det at det var mest for å på en måte tilfredsstille mødrene selv.

Så hvis disse mødrene syns det er så deilig å bli sugd på så syns jeg faen meg at de kan få en mann til å gjøre dette, ikke deres egen 5 åring!!!

Sara

16.04.2015 kl.20:38

Dette var et veldig engasjerende blogginnlegg, det skal du ha!

Jeg blir jo helt trist av å lese at noen kommenterer at dette er ekkelt. Det er jo ikke EKKELT å amme!! Og å sammenligne amming med incest.. Det fortjener egentlig ikke en kommentar engang..

Men at du Kristin i denne situasjonen reagerer, og andre i lignende situasjoner, det er forståelig. Vi kan ikke legge skjul på at amming er en intim greie. Det er kropp, det er pupper, og det er veldig nær kontakt mellom mor og barn. At man kan reagere med å bli ille berørt, flau, glane, ikke vite hvor man skal se osv.. Det er helt naturlig. Det kan jo sammenlignes med at et kjærestepar skulle sittet ved siden av deg og råklint. Du ville syntes det var litt pinlig. Men det er jo ikke ekkelt!!

Det går ikke ann å si at det ikke er greit at mødre velger å amme barna sine lenger enn det som er mest vanlig. Det må da være lov å velge dette selv, uten å bli dømt nord og ned!

Denne jentas oppførsel generelt, med syting og poking, det er en annen sak!

Strilafrøken

16.04.2015 kl.21:01

Asså d e ISJE (på godt bergensk) okey!! Eg har to kids, den ene fem og den andre rett under to år, og eh nei nei og atter NEI!! Æsj, kjenner eg fikk dønn frysninger, and not in a good way..

Annie Katarina

16.04.2015 kl.21:14

KRISTIN.. Seriøst! Du fikk meg til å nesten tisse på meg, jeg ler så jeg griner!!! Ser for meg det forskrekkede ansiktet ditt mens du hvisker "ka faen..." Å DÆVEN, så flott beskrevet av dette ekkle og unaturlige fenomenet på lufthansa. Jeg bøyer meg i støvet, igjen. Ha en smashing tur :D Love <3

Mathilde

16.04.2015 kl.21:28

Hehe, merker jeg er uenig med ganske mange her. Synes det er helt OK! Amming er det mest naturlige i verden og jeg synes det er koselig å se en baby få mat og kose seg. Når barnet blir gammelt nok til å ta frem puppen selv, hadde nok jeg personlig stoppet for mange år siden, men det er bare meg. Tror verken mor eller barn får noen helsemessige negative konsekvenser av dette, og synes egentlig at de bare skal få holde på :)

Tonje

16.04.2015 kl.21:32

Kan barnet spise eplekake og kneppe opp blusen selv, så tenker jeg at da får det være nok.

Hilsen nok en ammende mamma, som planlegger å legge pupping på hylla når poden er rundt året ca :)

Anna

16.04.2015 kl.21:46

Hei:) Morsomt at dette innlegget fikk så stor respons:)

Jeg synes heller ikke at det er greit å amme så stort barn.Jeg har et barn selv, hun er nå 15 måneder. De er store nok til å spise annen type mat til og med når de er litt over ett år:) Hmm, noen syenes at folk skal få lov til å gjøre som de vil , det er ders sak og så videre. For noen tull! Det er en ting om det hadde foregått hjemme, men det skjedde jo jo på fly...Ikke bra! No, no , no:)

F. eks. Hvis noen plutselig får lyst til onanere på flyet skal det også være greit??? La folkgjøre som de vil??? Whhaaaaat:) Bullshit:) Ha en fin ferie, Kristin!

Vegard Nilsen

16.04.2015 kl.22:45

Jeg er mann og synes det er helt fint at hun ammer så lenge hun måtte ønske. Dersom det er greit for begge to er det vel ikke en grunn til å stoppe, og det er utelukkende positivt å amme så lenge man kan. Synes ikke det er greit av deg å kategorisere noen bare fordi du ikke er mamma selv. Du som liksom er så bereist; har du tenkt på kulturelle forskjeller for eksempel? Det er vel opp til hver enkelt hvor lenge de ønsker å amme, og jeg synes ikke de bør bli kritisert for hverken det ene eller det andre. Og til dere som nevner incest og det som verre er; skjerp dere!

Birthe

17.04.2015 kl.00:13

Desverre er det flere som gjør slikt, og jeg er veldig uenig i at det blir gjort. Jeg har ikke unger selv, men tenker at det må jo bli veldig ubehagelig for mor som skal amme et barn med tenner?

Min personlige mening er at når barnet begynner å krabbe, så er det vel på tide å si stopp. Overdrevent langt tidsrom med amming kan jeg ikke tro er gunstig for hverken mor eller barn. Jeg har en tante og hun ammet det ene søskenbarnet mitt til hun var 7 år, om jeg ikke tar feil, noe som i mitt hode er helt sært. Men for all del, opp til hver enkelt.

17.04.2015 kl.02:22

Synest ikke det er greit å amme offentlig visst barnet er 5 år. Men ett barn på 2 har både språk å tenner, så etter det jeg hsr oppfattet har du null peiling på barn,så jeg tipper dette barnet er yngre enn 5. Har følgt denne bloggen lenge menmå si jeg ble skikkelig skuffa nå. En ting er å reagere på att store barn ammer offentlig, men å kalle dette barnet møkkaunge?? Er du 14 år eller? Usmakelig rett å slett!!!!

utfordrendehverdag

17.04.2015 kl.02:52

For meg kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvor lenge noen velger å amme. Det får være opp til hver enkelt så lenge barnet får vanlig føde også. Men det er en ting jeg synes er viktig og det er å ta hensyn til at det sitter andre rundt deg. Her sitter faktisk du fanget, og du kan liksom ikke gå om du synes dette er utilpass. Selv om det er det mest naturlige for damen som ammer finnes det andre rundt som ikke synes dette. Merker selv jeg synes det er ukomfertabelt å komme inn på si mc donalds og se en dame sitte med puppen ut for å amme ungen sin, men her kan jeg i det minste gå bort. Nei det blir faktisk galt å amme en litt for stor "baby" offentlig forran alle.

Ida

17.04.2015 kl.06:31

Forstår reaksjonen din :) men jeg er selv blivende mamma og har satt meg en del tanker rundt dette med amming.

For min del syns jeg å amme en baby (1år) innafor :) faktisk. Amming er helt naturlig.

Selvsagt finnes det de som har melk i puppene ennå, og fortsetter å amme, men det er noe som heter brystpumpe :)

Nelly

17.04.2015 kl.11:51

Savner colorstrology fra 16. april. Var liksom endelig min tur hahah

Molly

17.04.2015 kl.13:11

Dette var lavmål Kristin. For det første vet du ikke alderen på barnet. Du vet heller ingenting om selve barnet, familiesituasjon eller eventuelle sykdommer.. Likevel velger du å stirre, for så å henge ut barnet og moren blogger din. En blogg som etter kommentarene å dømme leses av svært unge jenter som ikke på noen måte kan beskyldes fot å være blant de skarpeste.

Nei dette ble bare trist. Jeg har satt pris på bloggen din, men her synes jeg du bommer ganske kraftig.

Line

17.04.2015 kl.13:23

Jeg pleier aldri å kommentere på blogginnlegg, men her klarer jeg ikke la være. Har en sønn på 13 mnd som jeg ammer mye fortsatt, det er koselig og utrolig næringsfullt for barnet. Det anbefales faktisk å amme til barnet er 2 år om man er så HELDIG å ha muligheten! Jeg skal være enig i at 5 år er drøyt, men det er en privatsak. Stusser litt på at noen av dere mener over 1 år er drøyt og perverst, det er det da i aller høyeste grad ikke. HEIA AMMING!!

Ida

17.04.2015 kl.19:49

Jeg er mor, og ammet ikke barnet mitt lengere enn til ca 1 år. Og synes forsåvidt at når de kan si at de vil ha pupp ( eller ta tak i den selv, som denne ungen haha) så er de for gamle for det! :p

Haley

17.04.2015 kl.21:11

Okei.. Altså.. Hæ? Skjer slikt virkelig? Huff, her tror jeg nok de fleste hadde stirret. Trodde virkelig ikke slikt var veldig "normalt"..? Har sett et program om en mor som ammet sønnen sin til han var langt over skolealder, men jeg trodde dette var et slikt engangs-tilfelle, siden det havnet på tv. Gurimalla, for en verden. En flytur uten om det vanlige, med andre ord. Haha, uffameg altså!

Kristiansen

18.04.2015 kl.08:15

Selve ammingen mener jeg mor og barn må få bestemme selv. Det er masse helsegevinster for både barnet og moren ved amming og jo lenger man ammer jo bedre blir fordelene. Helsedirektoratet og WHO anbefaler amming i minst 6 mnd, helst 1 år og gjerne lenger hvis mor og barn er komfortabel med det. Men jeg synes man skal ta hensyn til de rundt seg.

Tone

18.04.2015 kl.09:53

Kanskje moren GA faen og ville gjøre alt for å få flyturen unnagjort? Du har kanskje aldri flydd alene med barn og kjent på følelsen av at alle rundt deg ser medlidende på deg og barna dine. Man vet så lite om handlingene til mennesker rundt seg, ofte er det en historie bak eller grunn til at man handler som man gjør. Moren var kanskje misunnelig på deg som satt på flyet tilsynelatende uten andre bekymringer enn å synes at hun og barnet oppførte seg for deg uakseptabelt.

veronica

18.04.2015 kl.23:44

Jeg er mor til to og for meg hadde det vært helt unaturlig å amme ett barn så stort.....

MEN jeg må si at kommentarene fra leserne dine virker utrolig barnslige, så jeg skjønner at jeg overhodet ikke er i målgruppen som stort sett leser denne bloggen. Måten du omtaler barnet syns jeg faktisk er drøyt.....Er jo ikke ungens feil at hun mangler oppdragelse i en alder av "fem år"? Nei, vet du hva, da er det snakk om shitmamma!!

Ida

19.04.2015 kl.10:41

hei , først må jeg si at du faktisk har en fin blogg!!liker det at du skriver såpass ekte:D

Jeg er mamma selv nå er han straks 10 mnd å jeg ammer fremdeles, jeg syns allerede han er ganske stor:p men vet at han trenger den næringen.

Jeg håper at jeg greier og avvenne etter han er fylt ett år. Syns at det og amme store barn blir unaturlig , de trenger fast føde og ikke minst lære seg og bli selvstendige.. Noen foreldre setter virkelig ingen grenser..

Maddee

21.04.2015 kl.01:54

Jeg kjente jeg ble skikkelig skuffet nå. Jeg synes det er litt snålt av deg Kristin å dedikere et helt blogginnlegg til ammende mødre, når du selv ikke har peiling på verken amming, barnets alder, eller barn generelt! En annen ting som forbauser meg er at du driver å rakker ned på andre som skiller seg ut i fra mengden, som ikke lever det vanlige(som du ofte beskriver som nedtonet og kjedelig) A4 livet, når du selv er en person som ofte nevner at du er deg selv, du går mot strømmen, du skiller deg ut. Så da sitter jeg igjen med følelsen av: er det greit for deg at du skiller deg ut, men ikke andre? Hva er du til å dømma/kritisere? Jeg er selv en ung mamma til en jente på 3 år, jeg ammet til hun var 14mnd. Jeg ser at 5 år er lenge(om det er barnets alder), men jeg skjønner ikke hvorfor jeg som meg skal legge meg opp i andres avgjørelser som jeg faktisk ikke har noe med å gjøre. Hilsen en ung mamma som som elsker farger og det å skille seg ut!!

MK

22.04.2015 kl.09:09

Æsj, og haha på en gang. Jeg hadde nok glana like mye som deg, tipper ingen av dem hadde brydd seg uansett. Jeg ville til å med spurt hvor gammel barnet var om jeg for eks. sto ved siden av dem i avstigningen. Kanskje mest for å prøve å gjøre henne litt flau :P Jeg har jobbet med barn i over ti år, så alder ser jeg lett. Så altså bare for å være ekkel ville jeg spurt. Dette er ikke normalt! Ingen kommer ikke til å miste tilnavnet drit med det første heller mest sannsynlig. Jeg husker at jeg opplevde lignende da jeg var 17, eller noe og en mor jeg jobbet med slengte frem puppen til sønnen på fire. Jeg spurte da hvor gammel han var og jeg tror det fikk henne til å reflektere. Man har helt klart ikke melkeproduksjon så lenge og at det bare mer mest for kos. Ungen vet jo ikke bedre og sier ikke nei takk og moren vil vel at ungen skal virke "mindre". Jeg tror det var soppas flaut å forklare meg at det bare var for kos.(var egentlig ennå en dritunge selv på den tiden) Når barnet er stort nok til å spørre etter puppen selv så er det faen meg nok! Hun sluttet iallefall i gi kiden denne kosetiden etter den dagen :p

Skriv en ny kommentar

hits